Vid 03.20 på natten till fredagen kom ett larm in till Sjö- och flygräddningscentralen om att ett fartyg hade gått på grund i Bråviken, utanför Nävekvarn. Enligt Sjöfartsverket tog fartyget in vatten i en ballasttank.
- Fartyget tar in vatten och har slagsida. Läget är under kontroll i nuläget men det kan förvärras mycket fort så vi har lotsbåt och kustbevakningen på plats och kan hjälpa till om läget förvärras, sade Ann-Louise Karlsson, räddningsledare hos Sjö- och flygräddningscentralen.
Planen var att fartyget skulle ta sig till Oxelösunds hamn för egen maskin. Det transporterade vete, men Kustbevakningen hade ett miljöskyddsfartyg i beredskap i Oxelösund om läget skulle förvärras.
- Vi räknar med att det tar några timmar eftersom fartyget inte kan ha högre hastighet än fyra knop, sade Ann-Louise Karlsson.
Sjöräddningssällskapet i Arkösund kopplades in i ärendet, enligt information till Södermanlands nyheter.
– Vi åkte på larmet men kom inte ändå fram innan vi fick höra att det gjordes bedömningen att de skulle klara sig själva med lotsbåten och Kustbevakningens båt. Vi åkte tillbaka till Arkösund för att byta båt till en som var mer lämpad för att kunna hjälpa till, men då hade de hunnit ta skeppet in till land i Oxelösund, sade en representant för SSRS till tidningen.
Vid 05.30 hade fartyget lyckats ta sig in till kaj i Oxelösund och besättningen var då i säkerhet. Polisen skulle därefter att förhöra kaptenen och besättningen.
- Eventuellt finns det misstankar om brott men det är för tidigt att säga, sade Magnus Holmström, vakthavande befäl hos polisen.
Vid 08:00 bekräftade polisen att två män i 60- respektive 65-årsåldern hämtats till förhör och skulle förhöras av polisen, som misstänkta för vårdslöshet i sjötrafik. Båda männen krontrollerades för nykterhet. Proven visade inte på någon alkoholpåverkan.
Enligt Sjöfartsverket är både Transportstyrelsen, polisen, kommunal räddningstjänst, länsstyrelsen och Statens haverikommission underrättade om det inträffade.
Vi har talat med Christer Ekeroth som har varit assisterande räddningsledare i det här fallet.
Hur allvarlig kan en sådan här skada på ballasttanken bli?
– Om det inte åtgärdas i tid finns det en stor risk för att fartyget välter. I det här fallet har besättningen agerat snabbt och pumpat in vatten i andra ballasttankar för att jämna ut fartyget och på så sätt har man lyckats ta sig till hamn. Vädret påverkar i varje enskilt fall och blåst kan förvärra saken men i regel går det att föra ett fartyg i upp till 40 graders lutning.
Hur har man upptäckt att det var en skada i en ballasttank som det var fråga om?
– När en sådan här olycka inträffar får besättningen göra en kontroll av hela fartyget. I ett fartyg av den här storleken finns det väldigt många olika utrymmen och man i samband med en sådan kontroll upptäckt att det var en ballasttank som det var fråga om och agerat i tid för att åtgärda skadan.