Sara Svensson, 33, och Josef Ackrell, 33, bodde i Norrköping när de träffades och började så småningom längta efter ett torp eller sommarhus.
– Vi var runt överallt i Östergötland, och även mer söderut, under pandemin när hela Sverige ville ha sommarhus och alla budgivningar blev jättedyra, berättar Sara.
Till slut insåg de att de lika gärna kunde köpa ett permanent hus för samma pengar. Och så dök det upp – ett hundra år gammalt hus i Grytgöl som visade sig vara precis vad de letade efter.
– Vi ville ha ett äldre hus, gärna från sekelskiftet eller strax därefter, med bevarade originaldetaljer.
Sara och Josef drogs till landet och avskildheten, men ville bo för ödsligt. Grytgöl erbjöd allt. Huset från 1929 var i behov av omfattande renovering – men charmen fanns där.
– Om det fanns gamla trägolv, snickarglädje och pärlspontstak ville vi ta fram det. Jag såg framför mig att sätta tillbaka spröjs på fönstren och återställa den gamla stilen, säger Sara.
Sara har alltid gillat 20-talsstilen, inte bara för att den är hemtrevlig och vacker.
– Det är något med vetskapen om att det har bott folk där innan och byggt med gediget virke som håller länge. Vi gillar återbruksgrejen till viss del. Det känns som att huset är tryggt och snällt, det har bott fina människor där som har värnat om huset, säger hon.
Samma dag som paret fick nycklarna började de riva bort laminatgolv och plastmattor på övervåningen och under gömde sig ett furugolv i original. De har sedan dess plockat bort plywoodskivor på alla gamla spegeldörrar, rivit bort plattor i taket och lyckats hitta pärlspont.
– Det är en chansning varje gång vi river det som någon har renoverat in, men många gånger har man bara lagt material över det gamla, förklarar Sara.
Undantagsfallet är att huset tycks ha haft flera eldstäder som rivits under åren. Sara vill försöka återskapa åtminstone en.
När det kommer till inredningen följer de inte 20-talsstilen slaviskt, så länge helheten och färgerna harmoniserar.
– Vi köper mycket på second hand och i antikbutiker men tycker det är snyggt att blanda in lite nya grejer snyggt och försöka hitta någon balans där. Jag går mest på känsla och det passar ihop på något märkligt sätt.
Hennes favoritdetalj i hemmet är soffbordet i glas.
– Det gillar jag starkt. Josef har ärvt det av sin mormor. Vi vet bara att det är gammalt, och modellen dyker upp på finare auktioner ibland.
Bland de dyrare inköpen finns kristallkronorna. I matsalen hänger en från Rejmyre glasbruk som paret gillar lite extra tack vare den lokala kopplingen. Matsalsbordet ramas också in av en annan typ av konst:
– Min mamma har målat en tolkning av en tavla som kom i samband med Free the nipple-rörelsen. Jag satte den i en gammal ram jag ärvt av farmor. Sedan hittade jag en affisch med Astrid Lindgren – och så blev det ett tuttvernissage på väggen, berättar Sara.
Det som visade sig vara svårast att återskapa från 20-talet var tapeterna. Sara och Josef har alltid föredragit målarfärg.
– Men när vi började riva hittade vi tapeter som suttit uppe och insåg att vi måste ha tapeter. Det var svårt att välja tapeter och färger, det har nog huset fått bestämma.
Det roligaste för Sara att inreda var utsidan.
– Jag och pappa byggde om verandan och bytte ytterdörr vilket gjorde sådan skillnad. Vi satt hela vintern och skissade, googlade och drömde – och byggde under sommaren. Då har man gått och längtat ett tag.
Med heltidsjobb och en ettårig son är det inte alltid bara att renovera när andan faller på. Ändå har de gjort mycket själva. Till större projekt har de anlitat Grytgölsföretaget Thysselius bygg.
– Vi är ganska olika, jag och Josef. Jag får upp en vision direkt, jag såg helheten tydligt redan på visning medan Josef måste bearbeta mer, se inspirationsbilder, få klura lite. Vi kan ha bestämt oss för att lugna oss lite – så river jag ner och börjar tapetsera ändå, säger Sara.
Även om husägarna har kommit långt med förvandlingen är listan på kommande projekt lång. Huset som andas dåtid är Saras, Josefs och sonens framtid.