Eleverna håller just nu på med ett projekt om folkmord i skolan. Där får de inte skriva om just Förintelsen, eftersom det hör till högstadiets kursplan.
Lärde ni er någonting nytt?
– Det som var nytt var detaljer, som det här med trianglarna och den rangordningen som fanns i lägren, säger Alice Lassus, 17 år.
Hon syftar på de olika trianglarna och stjärnorna som fångarna i lägret hade på sina kläder, så att fångvaktarna skulle kunna hålla reda på vem som var "vad" – till exempel politisk fånge (röd triangel), bibelforskare (lila triangel) eller homosexuell (rosa triangel) – för att nämna tre exempel.
– Det är coolt att höra från en person inifrån som har upplevt det. Vi jobbar med det i skolan. Det är någonting att berätta för sina barnbarn, fortsätter Alice Lassus.
– Ja, det blir mer levande när man får ett mänskligt ansikte på det, säger Markus Karlsson, 18 år.
– Jag har hört en annan överlevare tala tidigare också, och det är någonting jag fortfarande minns tydligt, säger Fridolf Walter, 17 år.
Var det någonting som grep tag extra mycket under föreläsningen?
– Det systematiska, att man gjorde om människor till siffror. Det är viktigt att berätta så att det inte kan hända igen, säger Markus Karlsson.
– Ja, hur kalkylerat det var, säger Linnéa Svalin, 16 år.
– Men också det han berättade om hur de kastade ut nyfödda barn genom fönstret på sjukhuset, säger Markus Karlsson.