"Svart Silver" är rubriken för Ewa Rodes fotosvit, med exponering av unga kvinnor i olika miljöer och positioner. Symboliken är att innanför de mörka och traumatiska upplevelserna finns det glänsande silvret. Något som likt en berättelse handlar om konstnärens egna upplevelser och "inre rum".

Och visst, med stöd av titlarna, kan jag uppleva underliggande smärta och utsatthet i motiven - men annars blir mitt första intryck att de främst förmedlar en komponerad estetik. Det kan handla om "Disgrace" (vanära), där en ung kvinna sitter naken, ihopkrupen i en filt på en tom resårsäng - eller "Panic disorder", där kvinnan ligger nedbäddad utan att lämna något kroppsavtryck under täcket.

I andra motiv som "Limited edition" och "U.S. Route 66" gestaltas kvinnor med trötta och lite blaserade ansiktsuttryck - i ett porträtt respektive fräckt poserande i en bil. Symboliken är inte att ta miste på, och inte heller passiviteten och uppgivenheten.

Artikelbild

?Limited edition? av Ewa Rode.

Men samtidigt känns motiven (där f ö fotografens döttrar fungerar som modeller) utstuderat konstruerade, varför jag inte blir riktigt engagerad i de existentiella perspektiven. Det blir lite som i Elisabeth Ohlson Wallins "Anhörig"-utställning, där den snygga "paketeringen" tar över det levande innehållet.

Ett annorlunda, poetiskt förtätat naturfoto på utställningen är "Flickan i vass", som här får stå som silvret bland det svarta. Kompositionen är för övrigt Ewa Rodes styrka, och då främst vad gäller förekomsten av välavvägda svart-vita kontraster i uttrycket.