Saab står högt i kurs

Genève2004-03-05 07:44

Däremot kan varumärket Saab bli mycket lönsamt, hävdar GM:s utvecklingschef och tillförordnade Europachef Bob Lutz.

Dagens storlek gör att Saab bara kan producera två bilmodeller, vilket i praktiken innebär att varva utveckling av en 9-3- med en 9-5-modell.

Men inte ens om GM öste fem--sex miljarder dollar över Saab för att få företaget att växa tror han att det skulle lyckas.

-- Det vore en extrem form av gambling som antagligen inte skulle fungera.

Lutz tror inte att det skulle vara möjligt för Saab att rekrytera de tusentals ingen-jörer och de hundratals designers som skulle krävas. Dessutom skulle GM dräneras på pengar som kunde satsas på annat.

GM:s strategi är nu i stället att införa samma teknologi och samma produktionsmetoder världen över så att olika modeller kan byggas praktiskt taget var som helst med ett stort antal gemensamma delar och komponenter.

Ett par färska exempel på hur GM utnyttjar varumärket Saab i USA är nya fyrhjulsdrivna Saab 9-2 byggd på Subaru Impreza och kommande stadsjeepen Saab 9-7 byggd av Chevrolet.

-- GM har investerat i de här bilarna och det är också GM som tar hem eventuella vinster. De syns inte i Saab Automobiles redovisning, säger Saabs vd Peter Augustsson.

Bob Lutz slutsats är att det är på det här sättet som GM kan utnyttja Saabs varumärke, som han bedömer står högre i kurs i USA än i Sverige.

Gemensam teknologi och gemensam produktionsmetoder skapar helt nya förutsättningar.

-- Om det i framtiden skulle bli så stor efterfrågan på Saab 9-5 i Kina så att Saab i Trollhättan inte hinner leverera så kunde bilen byggas i en fabrik i Kina i stället.

Benny Öinert

Saab står

högt i kurs

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!