Anställda klagar på Lidl

Tyska lågprisjätten Lidl har bara varit i Sverige i en vecka men anklagas redan för att agera i strid med svenska regler och avtal på arbetsmarknaden, uppger flera medier.

Göteborg (TT)2003-10-03 05:22

Facket kritiserar företaget för att behandla personalen på ett otidsenligt sätt, bland annat uppges Lidl använda tidtagning för att kontrollera hur olika moment utförs.

Personalen klagar främst på sina korta arbetstider på 25 timmar i veckan, samtidigt som de förbjuds jobba i konkurrerande butiker.

-- De kan i längden inte leva på en sådan tjänst. De blir ju helt utan a-kasseersättning på den övriga tiden, säger ombudsman Christer Rönn på Handelsanställdas förbund i Skaraborg till Sveriges Radio Skaraborg.

Konstruktionen följer enligt Rönn inte de regler som gäller för a-kassan i Sverige.

Lidl har öppnat en rad livsmedelsbutiker i landet på kort tid, bland annat i Skara och Skövde.

Utöver den deltid personalen arbetar förbinder den sig att jobba mertid.

-- Det är fel. Det är ett sätt att knyta upp den anställde utan att behöva garantera fler arbetstimmar, säger ombudsman Mikael Svensson på Handels till Dagens Nyheter.

Enligt fackets tidning Handelsnytt drillades personalen hårt inför öppningsveckan.

Ombudsman Mikael Svensson uppger för DN dock att kontakten är god med Lidls centrala ledning.

Och Kristina Kristianson på Lidl kommenterar det uppkomna läget så hör i en skriftlig kommentar till DN:

"Vi har sedan vi börjat anställa butikspersonal ett kollektivavtal med Handels. Vi har inte vid något tillfälle upplevt att samarbetet skulle vara problematiskt", säger hon och markerar att företaget ska följa alla lagar och avtal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!