En ny moped som är godkänd i Sverige med typintyg kostar 20 000--30 000 kronor.
-- Då är det inte konstigt om föräldrar tycker att det är dyrt och via annonser försöker hitta något som bara kostar hälften så mycket, säger Leif Zackrisson, produktansvarig för privata motorförsäkringar på Länsförsäkringar i Älvsborg.
Eftersom problemet har ökat markant under senare tid, vill han varna för handeln med mopeder som saknar typintyg.
Fordonen är både olagliga och oförsäkrade. De gör knappast heller skäl för beteckningen EU-mopeder, även om de på ytan kan se lika snygga ut som typgodkända EU-mopeder.
-- Mopederna kommer in i Sverige via så kallad sidoimport från exempelvis asiatiska länder.
Även om de försetts med typintyg från något annat land så överensstämmer det inte med de intyg som finns inom EU.
I praktiken innebär det att de inte heller uppfyller svens-ka regler och lagkrav. Polisen bedömer dem som olagliga. Därför får de inte framföras på väg utan enbart köras på inhägnat område.
Den som vill byta in en sådan moped hos en auktoriserad handlare får inte heller någon ersättning för den.
-- I stället kanske man försöker sälja den på internet eller via annons.
Leif Zakrisson varnar också för att dagens mopeder är lätta att trimma så att de går betydligt fortare än den tillåtna hastigheten.
-- De här maskinerna trimmas lätt att gå i 80-100 km/tim, säger han.
Då ska mopederna egentligen vara försäkrade som lätta motorcyklar, annars kan ersättningsnivåerna reduceras kraftigt vid stöld eller skada. Risken finns också att det inte utgår någon ersättning alls.
Ännu allvarligare är att hög-re hastigheter leder till fler och svårare olyckor.
-- Det är rena mordvapnet i händerna på en oerfaren kille eller tjej.