Starkt startfält på Mc-mässan

Läder, krom och gummi. Massor av skinande blanka hojar.

Zero SR Den amerikanska elhojen är smidig, väger lite och ska kunna göra noll till 100 på bara 3,3 sekunder på årets MC mässa på Svenska mässan i Göteborg.

Zero SR Den amerikanska elhojen är smidig, väger lite och ska kunna göra noll till 100 på bara 3,3 sekunder på årets MC mässa på Svenska mässan i Göteborg.

Foto: ADAM IHSE / TT

Göteborg (TT)2014-01-24 14:00

Efter några kärva år börjar det vända för motorcykelbranschen. Mc-mässan 2014 presenteras ett riktigt starkt modellår.

Nu ökar motorcykelförsäljningen i Sverige igen. Efter några hårda år håller branschen på att återhämta sig och skymtar ljuset i tunneln. Men än så länge är det en bit kvar. I fjol såldes drygt 7 700 nya hojar, vilket är ungefär hälften jämfört med för tio år sedan. För att inte tala om toppåret 2007 som innebar en nyförsäljning på nästan 20 000 maskiner.

Det ser lika bistert ut på många andra håll i världen, men tillverkarna är ändå inte rädda för att satsa. Det gör 2014 till ett riktigt bra modellår med en hel del nyheter, inte bara uppdateringar av befintliga maskiner.

Upplivad Indian

Glädjande är att Yamaha visar livskraft efter en tids anonym tillvaro. Och fabriken smyger inte tillbaka till rampljuset utan slår på stora trumman med flera nyheter. Från den vilda streetfajtern MT-09 och lillbobbern XV 950 till chopperbygget XVS 1300 Custom.

Och när vi ändå talar om att komma tillbaka måste Indian nämnas. Den amerikanska ikonen gick i graven för lite drygt 60 år sedan och har försökt återupplivas ett antal gånger. Till sist lyckades Polaris som nu presenterar tre olika Indian-modeller, moderna customlokomotiv som egentligen inte har ett dugg med det klassiska märket att göra.

Retrobyggen

Apropå amerikanska motorcyklar fortsätter uppstickaren Victory att komma med allt fräckare chopperhojar, medan Harley-Davidson ständigt uppdaterar sin fordonsflotta. I Sverige har glidarmaskiner länge varit populära, men är inte längre alls lika heta.

I stället är det andra kategorier som lockar. Som praktiska allroundmaskiner och underhållande mellanklassare. Bland de senare har Kawasaki ER-6n satt ribban och nu presenterar både Honda och Yamaha sina varianter, CB 650F och MT-07.

Vidare rullar retrotrenden på med nostalgiska byggen som tekniskt sett är moderna. I år har segmentet utökats med BMW:s avskalade roadster R nineT, Yamahas återfödda klassiker SR 400 och Hondas nostalgiska EX-version av CB 1100. Och bara med några enkla grepp har Triumph förvandlat sin Bonneville till ett 1970-talsdoftande bygge.

Ett rovdjur

Därifrån är steget mer än långt till måttlösa prestandabyggen som KTM Super Duke R. Den redan råa streetfajtern får horn i pannan och levererar vansinniga 180 hästkrafter. Och då snackar vi om en hoj utan kåpor. Lika extrem är Kawasakis uppdatering av besten Z 1000, i alla fall när det gäller formgivningen som är 2014 års mest brutala. Den ska påminna om en attackerande panter men ger snarare associationer till ett högteknologiskt rovdjur från rymden.

Elhojen väntar

Avancerad teknik är just vad som är i ropet. Elektroniken blir allt mer förfinad oavsett om det gäller ställbar fjädring eller avancerade system för greppkontroll, motorstyrning och gaskontroll. Samtidigt breder led-belysningen ut sig och återfinns numera i baklysen och strålkastare.

Däremot har elhojen inte tagit fart. Trots att det finns flera högklassiga maskiner att köpa, som från amerikanska Zero, är det långt ifrån någon rusning efter dem.

Hittills håller sig motorcyklisten helst i gamla hjulspår.

Robert Lagerström/TT

robert.lagerstrom@tt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om