Han har sålt moppar i tolv år i en butik på Hisingen där det krängts moppar sedan 1952, då den första kom till Sverige.
Boom 1999- Du kör inte så fort, du upplever mer, jag tycker att det är en större frihetskänsla på en moppe än på en motorcykel, säger han.
Vid årsskiftet fanns 234 737 mopeder registrerade i landet, en siffra som ökat konstant i över ett decennium och inte minst sedan EU-mopeden gjorde entré runt sekelskiftet.
- Boomen började 1999 och då ökade nyregistreringarna, säger Martin Blom.
De senaste åren har kurvan pekat ned och det har sålts färre nya mopeder (10 000 i fjol jämfört med 35 000 år 2007), men många handlar begagnat.
- Det har varit några tuffa år men nu tycks begagnatmarknaden mättad. Det är på väg upp igen, säger Martin Blom.
Många ser mopeden som ett fordon vikt åt 15-åringar och gamla gubbar.
"Ett vettigt fordon"Den uppfattningen har inte Per Johansson, vd för branschorganisationen Moped- och motorcykelbranschens riksförbund (MCRF), och han ser en framtid:
- Moppen är miljövänlig och det kommer allt fler eldrivna, den är billig i drift, den kommer förbi biltullar och trängselavgifter och den är perfekt på landsbygden.
- Moppen är helt enkelt ett vettigt fordon.