I fjol anställdes över 100 personer. Nu varslas nästan lika många om uppsägning på Saab Automobiles växellådsfabrik i Göteborg.
Branschen är oerhört konkurrensutsatt. Man måste vara beredd att ta både upp- och nedgångar, säger Christer Nilsson, informationschef på Saab Automobile, till TT.
För två år sedan tillverkades 90 000 femväxlade, manuella lådor vid Göteborgsfabriken.
I fjol rakade siffran i höjden till 170 000, och behovet att anställa fler för att klara efterfrågan hade plötsligt kraftigt stegrats.
Nu pekar prognospilarna nedåt igen.
Var vi hamnar i år har vi valt att inte kommentera. Men vi ser en tydligt vikande orderingång, säger Christer Nilsson.
Växellådsfabriken, som samägs av Fiat och GM Powertrain, har två huvudsakliga kunder; Opel samt Saab.
Och det är ett minskat intresse från Opel, på grund av teknikskifte och bland annat införande av sexväxlade lådor, som ligger bakom den kommande ordernedgången - ett teknikskifte som inte var okänt för Saabledningen heller i fjol.
Opel gör en omställning i sitt produktprogram med nya motorer och växellådor och det gör att de växellådor som tillverkas i Göteborg har mindre efterfrågan, säger Christer Nilsson.
Vi måste anpassa personalstyrkan efter nya volymer.
Några uttalade planer på att börja tillverka sexväxlade växellådor i Göteborg finns inte.
I dag arbetar 546 personer på Saab Automobile Powertrain i Göteborg, varav 456 är arbetare och 90 är tjänstemän.
Varslen, som på fredagen lämnades till länsarbetsnämnden, innebär att företaget vill säga upp 90 arbetare samt åtta tjänstemän.