Ett stort strategiskt misslyckande!
Aktiespararnas vd Lars-Erik Forsgårdh sparade inte på krutet när han kritiserade hanteringen av Scaniaaffären på Volvos bolagsstämma.
Men stämman gick ändå på styrelsens utdelningsförslag.
Beslutet innebär att A-aktier i Scania för 6,3 miljarder kronor överförs över till det nybildade bolaget Ainax, vars aktier i sin tur delas ut till Volvos aktieägare. Syftet med Ainax är sedan att inom fyra år sälja hela Scaniaposten.
Både Volvo och de svenska institutionella ägarna har svikit, sade Lars-Erik Forsgårdh och hävdade att Volvo haft flera möjligheter att komma ur större delen av aktieinnehavet i Scania till ett anständigt pris.
Forsgårdhs kritik gick ut på att hanteringen både har lett till värdeförstöring och problem för Scania, där Renault nu via Ainax plötsligt blir en stor ägare tack vare sitt 20-procentiga innehav i Volvo. Renaults vice vd Patrick Faure försäkrade dock att Renault inte har några som helst avsikter att lägga sig i hur Scania drivs.
Volvochefen Leif Johansson försökte lugna aktieägarna med att dagskursen på Scaniaaktierna innebär att utdelningen per Volvoaktie, tillsammans med den beslutade ordinarie utdelningen på 8 kronor, blir 23:20 kronor.
Forsgårdhs kritik mot att Volvo tjänar alldeles för lite pengar med hänsyn till omsättning och det kapital man förvaltar tillbakavisade Johansson, åtminstone delvis, under den långdragna bolagsstämman. Han hänvisade till att det gjorts stora investeringar under lågkonjunkturen som gör att Volvo står väl rustat inför högkonjunkturen.
Vi gör stora investeringar i Kina i en motorfabrik för 850 miljoner kronor och byggde förra året en fabrik för grävmaskiner där, säger Volvos nye styrelseordförande Finn Johnsson till TT.
Det pratades en hel del etik på Volvostämman, som beslutade om en övergång från ett bonusprogram med optioner till aktier. Det ska göra cheferna mer motiverade.