Bilbranschen vill ha ökat EU-stöd

EU har gjort för lite för att hjälpa Europas bilindustri, tycker branschorganen Acea, som på tisdagen manade EU till ökade insatser och bättre samordning mot bilkrisen.

Göteborg2009-02-10 00:00

EU har gjort för lite för att hjälpa Europas bilindustri, tycker branschorganen Acea, som på tisdagen manade EU till ökade insatser och bättre samordning mot bilkrisen.

De åtgärder EU beslutat om så här långt är otillräckliga för att möta de behov vår industri har, sade Renault-chefen Carlos Ghosn, styrelseordförande i Acea, enligt nyhetsbyrån AFP.

Det är bland annat viktigt för biltillverkarna att få bättre tillgång till hjälp via Europeiska Investeringsbanken (EIB), anser Acea. En samordnad europeisk politik skulle inte bara göra hjälpen rättvis och effektiv utan också skapa respekt för EU:s konkurrensregler.

Bland dem Ghosn mötte i Bryssel fanns Neelie Kroes, EU:s konkurrenskommissionär. Hon har tidigare haft synpunkter på hjälplån av den typ som Volvo PV ansökt om hos EIB med svenska staten som ensam garant.

Volvo vill ha fem miljarder kronor. Enligt EU:s konkurrensregler får statens garanti vara högst 90 procent, medan EIB i det här fallet krävt 100 procent. Frågan om hur detta ska lösas är fortfarande obesvarad.

Aceas synpunkter på EU:s möjligheter att hjälpa till, kom vid den årliga träff organisationen har med EU i Bryssel.

Bland förslagen från Acea fanns ökade fonder hos EIB för hjälp till fordonsindustrin samtidigt som stödet skulle vara lättare och snabbare att få tillgång till.

Man vill också samordna det stöd som en del länder satsat på för att få fler att köpa ny bil, så att insatserna blir likvärdiga länderna emellan.

Acea tror att den europeiska bilindustrin går ett tufft 2009 till mötes. De sista tre månaderna 2008 föll produktionen med 20 procent. 2009 försvinner ytterligare minst 15 procent och behovet av stöd är större än vad EU beslutat om, så här långt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!