Den svenska bilexporten ökade med 15 miljarder till 125 miljarder kronor 2003, enligt branschorganisationen Bil Swedens årsbok Bilismen i Sverige 2004.
Importen av bilar och bildelar var värd 79 miljarder. Branschen bidrog därmed till ett överskott i handelsbalansen med 46 miljarder kronor.
Exportökningen uppgick därmed till närmare 14 procent, säger Mats Mattsson, statistiker på Bil Sweden till TT.
Han har inte redovisat enskilda bilmodellers andel av uppgången, men utgår från att Volvos stadsjeep hade börjat sätta spår i statistiken redan 2003. Framgångarna för Volvos och Scanias lastbilar har också bidragit till den kraftiga ökningen.
Bilindustrins export motsvarar 15 procent av den totala svenska exporten, vilket gör den till den viktigaste exportnäringen. Inklusive underleverantörer genererar bilindustrin 140 000 jobb, vilket också ställer det som händer på Saab Automobile i blixtbelysning.
Under 2003 svarade bilindustrin för 21 procent av de totala investeringarna i maskiner och verktyg inom svensk industri.
Hela transportnäringens betydelse för svensk ekonomi illustreras också av att den stod för 27 procent av investeringarna i forskning och utveckling.