General Motors styrelse tar under tisdagen vid ett möte i Detroit ställning till det kostnadsminskningsprogram som innebär att 12 000 jobb försvinner i Europa.
Först på torsdag väntas dock en slutlig överenskommelse med de fackliga organisationerna kunna offentliggöras.
Rationaliseringsprogrammet har arbetats fram av GM Europa under ledning av Europachefen Fritz Henderson. Syftet är att sänka de fasta kostnaderna med 500 miljoner euro, motsvarande 4,5 miljarder kronor. GM Europa har inte gått med vinst sedan 1999.
Uppgiften var att hitta lösningar som är acceptabla för båda parter, men det kommer att kosta pengar och styrelsen måste ta ställning till om den är villig att anslå pengar till de sociala kostnader som rekonstruktionsprogrammet medför, säger Rüdiger Assion, presschef på GM Europa till TT.
En förutsättning för ett sådant beslut är att styrelsen låter sig övertygas om att programmet verkligen leder fram till en reduktion av de fasta kostnaderna med minst 500 miljoner euro.
GM-ledningen väntas inte offentliggöra sitt ställningstagande efter tisdagens sammanträde vid huvudkontoret i Detroit. Först ska de fackliga organisationerna i Tyskland, där 10 000 jobb väntas försvinna, godkänna uppgörelsen. Ett offentliggörande dröjer därför till torsdag.
När beskedet om att 12 000 jobb av totalt 63 000 i Europa, varav 32 000 i Tyskland, måste bort, möttes det med arbetsnedläggelser vid flera tyska fabriker.
I Trollhättan varslades omgående 540 anställda. Förhandlingarna är bara i inledningsskedet och först en bit in på nästa år väntas ett definitivt besked om hur många som drabbas av uppsägning.
En annan fråga gäller vilken av fabrikerna i Trollhättan eller Rüsselsheim som ska få bygga nästa generation mellanklassbilar.
Där kommer GM Europa att meddela sitt beslut under första kvartalet nästa år.
Om Saab får bygga nästa generation 9-3 och Opel Vectra med början 2008 innebär det en kraftigt ökad produktion, men om Rüsselsheim tar hem spelet blir tillvaron betydligt osäkrare i Trollhättan.