Ingen vÀndning för Volvo i Är

Volvo Personvagnars vd Fredrik Arp har inga förhoppningar om att 2008 blir bĂ€ttre Ă€n i fjol, nĂ€r bolaget gick med förlust trots rekordförsĂ€ljning. Han backar ocksĂ„ om det gamla försĂ€ljningsmĂ„let 600 000 sĂ„lda bilar 2009.

In this photo released by Volvo the new XC70 Wagon is shown.(AP Photo/Volvo)

In this photo released by Volvo the new XC70 Wagon is shown.(AP Photo/Volvo)

Foto: Fotograf saknas!

Göteborg2008-02-20 00:00

Volvo Personvagnars vd Fredrik Arp har inga förhoppningar om att 2008 blir bÀttre Àn i fjol, nÀr bolaget gick med förlust trots rekordförsÀljning.

Nytillskottet XC 60, som börjar sĂ€ljas i höst, rĂ€cker inte.

Fredrik Arp backar till och med om det gamla försĂ€ljningsmĂ„let 600 000 sĂ„lda bilar 2009. I fjol sĂ„ldes totalt drygt 458 000 Volvobilar.

Vi har fortfarande mĂ„let, men det kommer inte att nĂ„s 2009. Jag kan inte sĂ€ga nĂ€r, sade Fredrik Arp nĂ€r han pĂ„ onsdagen trĂ€ffade en grupp journalister som bjudits in för att fĂ„ en första visning av XC 60.

Problemen för Volvo Àr dollarraset kombinerat med ökande rÄvarupriser. FrÄgan om tillverkning i USA för att slippa valutapÄverkan rycker nÀrmare. Volvo sÀljer ungefÀr 25 procent av sina bilar i USA.

Eftersom Ford Europa och Ford USA ska samarbeta mer finns det vissa öppningar för oss att tillverka i USA. VÄr erfarenhet frÄn Kina visar att det genom samarbete gÄr att tillverka Àven mindre volymer, sÀger Fredrik Arp.

Volvos nya bil XC 60, som ska byggas i belgiska Gent, Ă€r en sĂ„ kallad crossover. Det vill sĂ€ga en blandning mellan vanlig personbil och stadsjeep. En biltyp dĂ€r efterfrĂ„gan vĂ€xer kraftigt.

NĂ€r XC 60 lanseras i höst finns varken etanolmotor eller hybridteknik. Det ligger lĂ€ngre fram i tiden enligt Volvo. KoldioxidutslĂ€ppet per kilometer ligger pĂ„ cirka 195 gram, skyhögt över den svenska miljöbilsklassningen dĂ€r grĂ€nsen Ă€r 120 gram.

Varför en bil med sÄ höga utslÀpp trots den pÄgÄende klimatdebatten?

VÄr strategi bygger pÄ att vi i varje segment ska vara konkurrenskraftiga. Vi jobbar pÄ 100 marknader och kan inte tillgodose bara en marknad, sÀger Fredrik Arp.

I USA Ă€r inte frĂ„gan om koldioxidutslĂ€pp lika het som i Europa. Och Volvo hoppas mycket pĂ„ den amerikanska marknaden för XC 60. SĂ€rskilt kvinnor ska lockas av det bulliga formsprĂ„ket, den höga sittplatserna och utrymmet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!