Volvo Personvagnars vd Fredrik Arp har inga förhoppningar om att 2008 blir bÀttre Àn i fjol, nÀr bolaget gick med förlust trots rekordförsÀljning.
Nytillskottet XC 60, som börjar sÀljas i höst, rÀcker inte.
Fredrik Arp backar till och med om det gamla försÀljningsmÄlet 600 000 sÄlda bilar 2009. I fjol sÄldes totalt drygt 458 000 Volvobilar.
Vi har fortfarande mÄlet, men det kommer inte att nÄs 2009. Jag kan inte sÀga nÀr, sade Fredrik Arp nÀr han pÄ onsdagen trÀffade en grupp journalister som bjudits in för att fÄ en första visning av XC 60.
Problemen för Volvo Àr dollarraset kombinerat med ökande rÄvarupriser. FrÄgan om tillverkning i USA för att slippa valutapÄverkan rycker nÀrmare. Volvo sÀljer ungefÀr 25 procent av sina bilar i USA.
Eftersom Ford Europa och Ford USA ska samarbeta mer finns det vissa öppningar för oss att tillverka i USA. VÄr erfarenhet frÄn Kina visar att det genom samarbete gÄr att tillverka Àven mindre volymer, sÀger Fredrik Arp.
Volvos nya bil XC 60, som ska byggas i belgiska Gent, Àr en sÄ kallad crossover. Det vill sÀga en blandning mellan vanlig personbil och stadsjeep. En biltyp dÀr efterfrÄgan vÀxer kraftigt.
NÀr XC 60 lanseras i höst finns varken etanolmotor eller hybridteknik. Det ligger lÀngre fram i tiden enligt Volvo. KoldioxidutslÀppet per kilometer ligger pÄ cirka 195 gram, skyhögt över den svenska miljöbilsklassningen dÀr grÀnsen Àr 120 gram.
Varför en bil med sÄ höga utslÀpp trots den pÄgÄende klimatdebatten?
VÄr strategi bygger pÄ att vi i varje segment ska vara konkurrenskraftiga. Vi jobbar pÄ 100 marknader och kan inte tillgodose bara en marknad, sÀger Fredrik Arp.
I USA Àr inte frÄgan om koldioxidutslÀpp lika het som i Europa. Och Volvo hoppas mycket pÄ den amerikanska marknaden för XC 60. SÀrskilt kvinnor ska lockas av det bulliga formsprÄket, den höga sittplatserna och utrymmet.