Iphone - en tungviktare slår sig in

Omtalad, kanske till och med efterlängtad, släpps Apples musikmobil Iphone på den amerikanska marknaden. Men det dröjer ända till juletid innan den når Sverige och tar upp konkurrensen med vanliga mobiler.

Göteborg2007-06-29 00:00

Omtalad, kanske till och med efterlängtad, släpps Apples musikmobil Iphone på den amerikanska marknaden. Men det dröjer ända till juletid innan den når Sverige och tar upp konkurrensen med vanliga mobiler.

I USA har folk köat i dagar för att komma över en av de första telefonerna när de släpps under fredagsdygnet. Men det är knappast för att komma över en teknik överlägsen allt annat amerikanarna tältar utanför Apples butiker.

Det är en tung klump på 135 gram, ungefär dubbelt så mycket som en modern mobil, med dålig batteritid, ingen 3G och utan e-postlösningar, säger mobilanalytikern David Larsson till TT.

Han räknar ändå med att Iphone kommer att bli en storsäljare.

Livsstil
Vad Apple alltid lyckats med är att sälja ett koncept, en livsstil, och det kommer man säkert att lyckas med den här gången också.

Sålunda har förväntningarna stadigt skruvats upp inför den officiella lanseringen, med presentationer i till exempel CNN:s morgonsoffa på premiärdagen.

Den som vill kan säga att Apple med sin Iphone bygger vidare på sin populära musikspelare Ipod, som slog världen med häpnad för några år sedan.

Med "blädderfunktion", som för tankarna till det gamla lp/cd-stället, för att hitta rätt skiva och med klassiskt användarvänligt hanterande, kommer vanliga mobiltillverkare att ha en del att lära av Iphone.

Utmana
Redan nu försöker man kopiera tekniken, säger David Larsson.

Som musikspelare kommer den nya Iphone säkert att utmana till exempel Sony Ericssons musikmobiler och det är också första gången någon på allvar utmanar de traditionella mobiltillverkarna på den egna hemmaplanen.

Men satsningen på att vara en musikspelare som det går att ringa med, kan mycket väl innebära att Apple kommer att bita sig själva i svansen.

Den som köper en Iphone kommer knappast att köpa en Ipod också och därmed sjunker försäljningen på den rena musikspelaren, säger David Larsson.
Dyrt

Apples produkter brukar tillhöra den dyrare skalan. Prislappen på en Iphone landar i USA kring cirka 3 500 kronor. Inte oöverstigligt, men däremot lanseras Iphone med ett dyrt abonnemang, där kunden tvingas binda sig för två år och med en månadskostnad kring 500 kronor, för att få nöjet att äga en Iphone.

Till Sverige kommer Iphone enligt förhandssnacket under fjärde kvartalet.

Till dess skulle det förvåna om den inte uppdaterats med 3G, säger David Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!