London testar Volvos hybridbussar

Hybriddrivna dubbeldäckare från Volvo ska testas på vissa linjer i London nästa år. Volvo räknar sedan med att kunna starta serietillverkning av hybriddrivna bussar och lastbilar 2009.

Göteborg2007-04-05 00:00

Hybriddrivna dubbeldäckare från Volvo ska testas på vissa linjer i London nästa år. Volvo räknar sedan med att kunna starta serietillverkning av hybriddrivna bussar och lastbilar 2009.

Fortfarande är inte kontraktet skrivet men vi är överens med Transport for London om att vi ska genomföra fältprover i London, säger Volvo Bussars presschef Per-Martin Johansson till TT.

Förmodligen kommer sex hybriddrivna dubbeldäckare att sätta sin in i Londontrafiken.

Storbritannien var Volvo Bussars näst största marknad efter Kina förra året och testkörningen kan därför få stor betydelse för Volvos marknadsföring eftersom myndigheterna i London bestämt sig för att satsa på hybridtekniken för att förbättra miljön.

Från OS-året 2012 kommer alla bussar som köps i London att vara hybrider, säger Johansson.
Dyr teknik

Volvo tog redan på 1990-talet fram ett par prototyper på lastbilar och bussar, men hybridtekniken är dyr. Därför blev det ingen serieproduktion.

Med den lösning som nu tagits fram och som premiärvisades förra året används till stor del standardkomponenter. Stora volymer gör att kostnaderna kan hållas nere.

Den dieselmotor som används tillverkas av Volvo som också utvecklat den elmotor som ingår i hybridpaketet.

Chassierna till dubbeldäckarna tillverkas vid Volvos fabrik i Borås, medan karosserna levereras av en irländsk tillverkare.

Mindre dieselmotor
I en vanlig tolvmetersbuss används en dieselmotor på 9 liter, men i hybridbussarna räcker de med en motor på 4,5 liter, vilket bidrar till att sänka bränsleförbrukningen, säger Johansson.

Med hybridteknik kan bränsleåtgången i bussar sänkas med upp till 35 procent, men i Londontrafik med täta stopp beräknas minskningen stanna vid 30 procent.

I anläggningsmaskiner kan bränsleförbrukningen sänkas med ända upp till 50 procent, uppger Volvochefen Leif Johansson.

Volvo har också en hybridbuss i gång i Göteborg, men den används inte för persontransporter, utan bara för testkörning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!