Biltillverkarna hade ingen större anledning till glädjeutbrott över försäljningen i Västeuropa under 2003. Med några få undantag.
På en marknad där nyregistreringarna minskade med 1,3 procent tappade Volvo Personvagnar 5,8 procent, medan Saab Automobile ökade med 1,0 procent.
Omräknat i antal bilar innebar det att Volvo sålde drygt 13 000 bilar färre under 2003 jämfört med 2002. Slutresultatet blev 217 110 bilar jämfört med 230 581 året före.
Minskningen beror framför allt på låg efterfrågan på dyrare och lyxigare bilar i Tyskland, säger presschef Christer Gustafsson på Volvo Personvagnar.
Han räknar nu med att botten är nådd och att det blir en uppgång under 2004.
Redan under december fanns det en antydan om förändring till det bättre, då Volvo ökade med 6 procent jämfört med samma månad 2002.
Under våren kör Volvo med dubbla upplagor av sina kompaktmodeller.
Produktionen av S 40 och V 40 fortsätter i nederländska Born fram till juni. Samtidigt har tillverkningen av ersättarna S 40 och V 50 startat i belgiska Gent.
Saab har främst skördat framgångar på den nordamerikanska marknaden under 2003. I Europa ökade nyregistreringarna däremot bara med en ynka procent eller med drygt 700 bilar från 71 915 till 72 646 bilar.
Den siffran inkluderar ett bakslag under december på Saab minskade med 13,2 procent jämfört med samma månad ett år tidigare.
Några av Volvos och Saabs konkurrenter gick inte heller speciellt lysande under 2003. Audi minskade med 4,7 procent, BMW låg på oförändrad nivå och Mercedes minskade med 2,4 procent.
Vinnare blev framför allt japanska och sydkoreanska tillverkare. Japanska bilar ökade med 9 procent och sydkoreanska med 19,5 procent.
Finland skilde sig från flertalet länder genom en ökning av nybilsregistreringarna med 26 procent. I Sverige blev ökningen 2,6 procent.
Nedgången i Tyskland stannade vid 0,5 procent efter en liten återhämtning under december.