General Motors presenterar på torsdag sin rekonstruktionsplan för verksamheten i Europa. Den väntas innebära att tusentals jobb går förlorade.
För Saab Automobile kommer dock inget definitivt avgörande förrän en bit in på nästa år.
En taleskvinna för General Motors Europa bekräftar för TT att Europachefen Fritz Hendersons saneringsplan för den europeiska verksamheten offentliggörs på torsdag, bara några timmar innan GM-koncernens delårsrapport presenteras i USA.
Det är de allmänna målen för rekonstruktionen som kommer att presenteras, säger taleskvinnan.
Några exakta uppgifter om var neddragningar ska ske uppges inte vara att vänta innan förhandlingar med facken inletts.
Uppgifter i tyska tidningar gör gällande att omkring 10 000 av de 62 000 jobben inom GM i Europa kan vara i fara. Enligt brittiska Financial Times pekar siffran snarare mot 12 000, varav 6 000 i Tyskland.
Besparingsmålet uppges ligga på fyra miljarder kronor. Det är ungefär lika mycket som årets förlust beräknas uppgå till.
Tidtabellen för det slutliga avgörandet om var nästa generation mellanklassbilar ska tillverkas med början kring 2008 står fast, enligt Saabs presschef Christer Nilsson.
Valet mellan Trollhättan och Rüsselsheim sker under första kvartalet nästa år.
I vilken utsträckning Trollhättefabriken kan påverkas av det nu aktuella rekonstruktionsprogrammet är oklart.
Vi gick ju igenom ett stålbad förra året när 1 400 anställda varslades, säger Christer Nilsson.
I år har antalet anställda sjunkit ytterligare eftersom det inte anställs några efter dem som slutar. Antalet är nu nere i 5 600 i Trollhättan, varav 3 400 i produktionen. Totalt har Saab omkring 6 000 anställda i Sverige.
Nästa år tillkommer den nya kombiversionen av 9-3 att börja byggas i Trollhättan.
Den ska, enligt Saabchefen Peter Augustsson, tillverkas i en upplaga på 35 000 om året, men samtidigt väntas den medföra minskad efterfrågan på den större 9-5-kombin.
Några tydliga tendenser om vem som kommer att vinna maktkampen mellan Trollhättan och Rüsselsheim finns knappast.
När beskedet om att tillverkningen av mellanklassbilarna Opel Vectra och Saab 9-3 koncentreras till en fabrik som ska producera 300 000 bilar om året såg många Trollhättan som förlorare.
Men numera ses valet inte som självklart, inte minst sedan höga GM-chefer beklagat kostnadsläget i Tyskland.