Volvo har ökat sin försäljning med närmare 24 000 bilar i Västeuropa under årets första tio månader.
Under oktober minskade totalmarknaden med 3,5 procent men Volvo Personvagnar ökade med 7,9 procent jämfört med samma period 2003.
Vi har haft en glädjande hög försäljning både i Europa och USA i år, säger presschef Christer Gustafsson till TT.
I Tyskland har Volvos nyregistreringar stigit med 25,8 procent. Där är det framför allt sedanmodeller som efterfrågas men även stadsjeepen XC 90 säljer bra.
Detta trots att den tyska marknaden totalt sett har backat med 1,8 procent.
Under oktober ökade Volvos nyregistreringar i Europa från 20 971 till 22 621 bilar. För årets första tio månader noteras en ökning från 182 520 till 206 414 bilar.
Hittills i år har vår globala försäljning stadigt legat tio procent högre än fjolårets, vilket gör att vi bör hamna på mellan 455 000 och 460 000 bilar för helåret och det är ett nytt försäljningsrekord, säger Gustafsson.
Däremot kommer Saab Automobile inte att nå sitt försäljningsmål på 140 000 bilar, bland annat på grund av minskad försäljning i USA.
Däremot har försäljningen gått bra i Storbritannien, där det bland annat är stor efterfrågan på vår cabriolet, säger presschef Christer Nilsson som nu räknar med en totalsiffra på drygt 130 000 bilar i år.
Saab ökade med 8,1 procent i Västeuropa under oktober, från 6 678 till 7 217 bilar.
Efter tio månader har nyregistreringarna ökat med 7,6 procent från 61 861 till 66 539 bilar, medan totalmarknaden gått upp med 1,1 procent.
Japanska och sydkoreanska bilar är på stark frammarsch.
Sydkoreanska Kia, Daewoo och Hyundai har hittills i år ökat med 37,1 respektive 23,5 och 17,6 procent, medan japanska Mazda och Honda ökat med 22,3 respektive 10,5 procent.
Den dominerande tyska bilmarknaden ökade med 4,5 procent i oktober men ligger ändå på minus 1,8 procent efter tio månader, medan exempelvis Spanien ökat med 10,2 procent.
Mest har nyregistreringarna ökat i Danmark med 24,5 procent tätt följt av Norge med 22,7 procent. Sverige ligger på minus 2,2 procent.