Överraskande bra från Volvo

Göteborg2003-10-23 12:46

Volvokoncernens vinst på 1,3 miljarder under tredje kvartalet var större än marknaden hade väntat sig. Under tredje kvartalet i fjol stannade vinsten vid 584 miljoner.

Förklaringen är bland annat att Volvo kunnat ta bättre betalt för nya produkter.

Efter de första tre kvartalen har Volvo tjänat ihop 4,1 miljarder jämfört med knappt 1,3 miljarder under motsvarande period förra året.

Vi ser en lite bättre marknad och vår försäljningsvolym har ökat med omkring tre procent, säger Volvochefen Leif Johansson till TT.

Han är nu mer optimistisk än förut om framtiden för den europeiska lastbilsmarknaden. Det pekar mot en totalmarknad på en bra bit över 200 000 tunga lastbilar i år.

Johansson hoppas också på en uppgång i Nordamerika, där Volvo gjort stora förluster under senare år.

Koncentration av produktionen, montering av nästa generations dieselmotorer på plats och ett förbättrat återförsäljarnät för Volvo Lastvagnar via dotterbolaget Macks försäljningskanaler väntas snart bära frukt.

På TT:s förfrågan svarar Leif Johansson att han hoppas att 2003 är det sista förluståret för Volvo i USA.

Men vi gör inte några prognoser, tillägger han.

Trots de krav på renare utsläpp som trädde i kraft i USA för ett år sedan har flera tillverkare fortsatt att sälja "smutsiga" motorer och i stället betalat böter, uppger Johansson.

Nästa år bedömer han att det är slut de på affärerna, vilket skulle gynna Volvo som mötte de nya kraven med renare motorer.

I Europa ökade Volvo Lastvagnar sin marknadsandel i den tunga klassen från 13,7 till 15,3 procent, medan Renaults andel sjönk med 1,5 procent.

Renault drabbas av den franska lågkonjunkturen, men ska å andra sidan också börja sälja Volvos bussar i Frankrike.

Bland dotterbolagen fortsätter vid sidan av lastvagnsdelen också Volvo Penta, anläggningsmaskinerna och den finansiella servicen att dra in pengar till koncernen, medan bussar och Volvo Aero har det kämpigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!