Rekordår för Saab Automobile

Saab Automobile noterade sitt hittills bästa försäljningsresultat under 2006. Volvo Personvagnar tappade däremot jämfört med 2005, även om kurvan började vända uppåt under fjärde kvartalet.

Göteborg2007-01-03 00:00

Saab Automobile noterade sitt hittills bästa försäljningsresultat under 2006.

Volvo Personvagnar tappade däremot jämfört med 2005, även om kurvan började vända uppåt under fjärde kvartalet.

Saabchefen Jan Åke Jonsson hade i början av året förhoppningar om att kunna sälja uppåt 140 000 bilar, men det stannade vid 133 137.

Vi hade en uppgång med 5,4 procent och sålde drygt 6 700 bilar mer än under 2005 så det är det är ändå det bästa resultatet i Saabs historia, säger Jonsson till TT.

För 2007 håller han nere förväntningarna genom att ange ett resultat på ungefär samma nivå med tanke på att det finns stor osäkerhet om hur de viktigaste marknaderna, Sverige, Storbritannien och USA, kommer att utveckla sig.

Där har vi två tredjedelar av vår volym.

Jonsson förutser fortsatt hög efterfrågan på miljöbilar i Sverige.

Vi sålde nästan 11 000 9-5 biopower (etanoldrift) i Sverige under året. Nu lanserar vi ytterligare en motor för 9-5 och givetvis jobbar vi också på en motor för 9-3.

Han räknar även med en fortsatt ökning för dieselbilförsäljningen, även om det är långt till de 55 procent som är dieselbilarnas andel inom det segment som Saab rör sig i Europa.

Saab behöver fortsatt utöka sitt modellutbud för att nå större volymer.

Vi arbetar med förnyelse och expansion av vårt program. Det kommer en hel del överraskningar under året, säger Jonsson. Mer vill han inte avslöja.

Volvo har å sin sida dukat upp en rad nya modeller och kommer med flera nyheter de närmaste månaderna. Men 2006 innebar att försäljningstapp på drygt 16 000 bilar ned till 427 747 bilar eller minus 3,6 procent.

Det tog sig dock under fjärde kvartalet med en genomsnittlig ökning på 5,3 procent jämfört med samma kvartal 2005.

En stor del av fjolårets minskning drabbade Volvo i USA.

Där är konkurrensen oerhört stark och rabattkriget fortsätter, säger presschef Christer Gustafsson.

Däremot växer försäljningen i Ryssland och i Asien.

I Ryssland ökade den med drygt 90 procent till 10 803 bilar. Därmed hamnade Ryssland på Volvos tiobästalista för 2006.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!