Saab och japanska Subaru ska samarbeta om ytterligare en bilmodell utöver den nyligen lanserade 9-2X.
Den nya bilen blir en sjusitsig så kallad cross over, en stadsjeep som i Saabversionen väntas få beteckningen 9-6.
Det blir en helt ny fyrhjulsdriven bil som ska byggas i Fuji Heavy Industries fabrik i Indiana och vi hoppas kunna marknadsföra den globalt, säger informationschef Eric Geers på Saab Automobile.
I likhet med Volvos stadsjeep XC 90, som byggts med S 80 som grund, blir det en bilbaserad i stället för rambaserad bil.
Den skiljer sig därmed från Chevroletbyggda Saab 9-7 X som släpps på den amerikanska marknaden nästa år.
I Saabs segment är 25 procent av bilarna fyrhjulsdrivna och därför måste vi vara bättre representerade där, säger Geers.
Saab och Fuji inledde redan förra året ett samarbete som gick ut på att bygga en Saabversion av Subaru Impreza med beteckningen Saab 9-2 X.
Den bilen tillverkas i Japan och har nyligen debuterat på den amerikanska marknaden. Nästa generation 9-2 väntas också komma att säljas i Europa.
Den här gången är vi väldigt tidigt med i utvecklingsarbetet med den nya bilen, säger Geers.
General Motors utvecklingschef Bob Lutz understryker också att det är viktigt att Saab är från början i utvecklingsprocessen.
Efter en avvaktande hållning som ägare till Saab Automobile har GM:s ledning under senare tid upprepade gånger betonat att Saab måste få ett bredare modellprogram för att kunna öka volymerna och så småningom bli ett lönsamt företag.
Fuji Heavy Industries vd Kyoji Takenaka pekar på att samarbetet ger fördelar i form av bättre skalekonomi med större gemensamma volymer vid fabriken i USA.
Eric Geers hoppas att Saab snart ska kunna visa upp en konceptversion av den nya bilen.
Men det blir inte i år.
Nästa år är det också dags för Saab att börja sälja sina kombiversion av 9-3. Den tillverkas liksom sedanmodellen i fabriken i Trollhättan.