Förra året sålde Saab Automobile 132 000 bilar, men gjorde en förlust på hela 4,4 miljarder kronor. Med hjälp av ägaren GM:s muskler går Saab en ljus framtid till mötes, säger vd Peter Augustsson i en TT-intervju.
Att Saab gick back med 4,4 miljarder kronor förra året förklarar han med valutakurserna och de olika redovisningssystemen i USA och Sverige.
Det belastar den svenska redovisningen med 1,5 miljarder och lika mycket gjorde valutasituationen, säger Peter Augustsson till TT.
En del av bil- och reservdelsförsäljningen samt finansiering redovisas dessutom direkt via GM. Så egentligen är resultatet bättre än vad det ser ut som, enligt Augustsson.
Saab Automobile som redovisat mångmiljardförluster de senaste åren hoppas kunna vända den negativa trenden genom att satsa på ett brett produktprogram. En mindre modell, 9-2X, kommer snart ut på den amerikanska marknaden och inom ett par år väntas Saab presentera ytterligare en ny SUV (stadsjeep).
Vi har ett för smalt produktprogram, vi måste bredda det. Saab är viktigt för GM, det är premiemärket som dessutom verkar på en global marknad, säger Augustsson.
I augusti lanseras en ny dieselmotor till Saab 9-3, något den europeiska marknaden har väntat på länge, enligt Augustsson.
När det gäller Trollhättans möjlighet att överleva måste arbetskraft och andra resurser användas mer flexibelt än i dag, anser Augustsson. Något som kan bli svårt med tanke på den svenska arbetsrätten.
Det måste gå. Om vi inte löser det och andra länder löser det på ett effektivare sätt, då förlorar vi konkurrenskraften. Alternativet är att inte ha någon biltillverkning i Sverige. Det alternativet ser inte jag, säger han.
I Trollhättan tillverkades 112 000 Saabbilar föra året. Det är för få. Och för att personalstyrkan ska ligga kvar på dagens nivå krävs ökad produktion, enligt Augustsson.
På sikt har GM en tillverkningsstruktur, som innebär högre flexibilitet globalt, där varje fabrik kan tillverka flera märken för den lokala marknaden, eller regionen, som bygger på samma tillverkningsbas.
Peter Augustsson hoppas på en försäljning av 250 000 Saabbilar inom några år.