Sänk fordonsskatten på dieselbilar som tas i bruk den 1 januari 2006 eller senare.
Förslaget kommer från Vägverket som utrett frågan på uppdrag av regeringen.
Skatten föreslås sänkas med upp till 6 000 kronor i ett till tre år. Det gäller personbilar (under 2 500 kilo) samt lätta lastbilar och bussar.
"Det är viktigt att premiera miljömässigt bättre fordon genom att ge skattefördelar. Med bra partikelfilter är dieselbilar ett bra miljöval genom den höga energieffektiviteten och de låga koldioxidutsläppen", säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i ett pressmeddelande.
I dagsläget klarar närmare 20 procent av de dieseldrivna personbilarna partikelkravet i den nya miljöklassen. Nya bilar kan vid tillverkningen förses med partikelfilter för en merkostnad på mellan 4 500 kronor och 7 000 kronor.
Vägverkets förslag innebär att fordonsskatten sänks under fordonets första tre år med mellan 5 500 kronor och 6 000 kronor. Den besparingen ska motverka merkostnaden för att bilarna ska klara den nya miljöklassen.
Verket bedömer att marknadsandelen för bilar som klarar detta kan bli mellan 50 och 80 procent under 2006, över 80 procent 2007 och närmare 100 procent 2008.
Hos Volvo Personvagnar tar man emot förslaget positivt.
-- Det är positivt med sänkt skatt på dieselbilar. Detta har vi eftersträvat för att stimulera försäljningen av dieselbilar, säger Christer Gustafsson, informationschef på Personvagnar.
Redan under 2005 räknar Volvo med att alla dieselbilar förses med partikelfilter.
-- Innan året är slut har vi det på hundra procent av våra modeller.
Volvo säljer cirka 5 000 dieselbilar årligen i Sverige. Det motsvarar cirka tio procent av Volvos hela försäljning i Sverige.
Christer Gustafsson är dock kritisk till att det kopplas ett datum till när bilarna tas i bruk:
-- En sådan här skattereduktion bör knytas till vad bilen kan prestera och inte till ett särskilt datum. Det här kan påverka vår försäljning under 2005.
-- Men, förslaget ska ju gå genom ett antal processer så vi får hoppas att Vägverket tar bort datumet.