Sjöfart vill ha skilda transportslag

Göteborg2004-07-06 12:43

Sjöfartsnäringen ser positiva utvecklingsmöjligheter i Godstransportdelegationens slutrapport.

Redareföreningens vd Håkan Friberg välkomnar ett mera neutralt synsätt mellan olika transportslag.

Jag är mest rädd för att förslagen tar tid att genomföra eftersom det kommer att bli en diskussion om hur man ska finansiera olika delar, så vi hoppas att näringsdepartementet och riksdagen verkligheten tar tag i det här, säger Håkan Friberg till TT.

I slutrapporten föreslås bland annat att handelssjöfarten slipper kostnaderna för isbrytning men i stället fullt ut får betala för lotsningen.

För att försöka få gehör för sina synpunkter arrangerade Redareföreningen på tisdagen ett seminarium i Visby med deltagande av infrastrukturminister Ulrica Messing.

Vi menar att sjöfarten är missgynnad i dagens situation när vi jämför oss med andra transportslag. Vi betalar både en myndighet och infrastrukturen, säger Friberg.

Han jämför med att järnvägar och vägar finansieras över statskassan.

Delegationen med Bengt Ove Birgersson som ordförande föreslår en satsning på ett antal strategiska hamnar och kombiterminaler som har störst betydelse för näringslivets godstransporter.

Det bör satsas särskilt på farleder, vägar och järnvägar som betjänar viktiga knutpunkter i transportsystemet.

Vi tycker att det är väldigt bra att slutbetänkandet utgår från kundernas krav på hur transportnäringen ska se ut totalt sett, säger Friberg.

När det gäller lotsningen framhåller Friberg att det är en stor post i Sjöfartsverkets budget och något som näringen redan får betala.

Han efterlyser ett bättre utnyttjande av modern teknik.

Vi tycker att man kan se på flygsidan som har mycket mer av trafikledning från land.

Säkrare farleder med separerad trafik skulle också kunna medverka till att det behövs färre lotsar ombord på fartygen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!