Skatten på dieselbilar sänks mer

Miljöminister Andreas Carlgren lovar både sänkt fordonsskatt för dieselbilar och att vi snart ska få veta vad som verkligen är en miljöbil. Ytterligare sänkningar kan bli verklighet i budgeten för 2009, säger Carlgren.

Göteborg2007-10-05 00:00

Miljöminister Andreas Carlgren, som på fredagen tog en heldag med fordonsindustrin i Göteborg, lovar både sänkt fordonsskatt för dieselbilar och att vi snart ska få veta vad som verkligen är en miljöbil.

Andreas Carlgren gillar idén att flytta beskattningen från fordonen till drivmedlet. Det kommer att bli ännu dyrare att tanka. Skattehöjningen på diesel och bensin i budgeten för nästa år kommer troligen att följas av fler. Men bilar som smutsar ner miljön mindre än andra ska bli billigare att äga.

Därför ska fordonsskatten för dieselbilar, som med modern teknik har blivit allt bränslesnålare, sänkas i fler steg. Vid årsskiftet är den första sänkningen på runt 600 kronor.

Det blir naturligt att diskutera ytterligare sänkningar när klimatberedningen lägger sitt förslag i januari. I budgeten för 2009 kan det bli verklighet, säger Carlgren.
Snäll mot Volvo

Miljöministern ägnade förmiddagen åt Volvo Personvagnar och eftermiddagen åt AB Volvo och lastbilar.

Vi måste ha ett långsiktigt strategiskt samarbete, sade han på en liten pressträff där chefer från Volvo Personvagnar stod runt omkring och lyssnade.

Inte konstigt att han snabbt avfärdade frågan om att Volvo PV mest har stora tunga bilar som inte går in under miljöbilsgränsen att inte släppa ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer.

De arbetar snabbt för att vara där, säger han.

Carlgren lyfte fram hur viktig forskningen är för att Sverige både ska få ett konkurrenskraftigt näringsliv och vara i framkant när det gäller miljöhänsyn. Förhoppningsvis ska fordonsindustrin få ett förhandsbesked om pengar till forskning redan före regeringens forskningsproposition som väntas komma till våren.

Vad är miljöbil?

Ett annat område där bilindustrin och bilorganisationer vill ha ett snabbt besked är definitionen av miljöbilar.

I dag är det ett gytter där Vägverket har sin och olika kommuner som ger parkeringsfördelar har en annan. Carlgren kunde inte ge ett exakt datum. Men lovade snart.

Det måste vara en teknikneutral definition, säger Carlgren.

Regeringen tänker precis som den tyska slå vakt om den inhemska bilindustrin i EU när det handlar om gränsen för koldioxidutsläpp. Han kan tänka sig att ta strid för olika gränser för olika storleksklasser.

Vi ska inte ha regler som gynnar italienska tillverkare. Även en familj måste kunna köpa en miljöbil, slår Carlgren fast.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!