Verkstadskoncernen SKF fortsätter att överträffa marknadens förväntningar.
Vinsten före skatt blev 1,1 miljarder kronor under tredje kvartalet jämfört med 697 miljoner samma kvartal 2003, trots stigande råvarupriser.
Bra jobbat, fortsätt i samma stil, var koncernchefen Tom Johnstones hälsning till de anställda när han kommenterade delårsrapporten under en telefonkonferens på tisdagen.
Efter årets första nio månader har vinsten ökat från 2,31 till 2,98 miljarder.
Johnstones förklaring till att rull- och kullagerkoncernen kunnat öka vinsten trots ökande kostnader för råvaror var att man lyckats kompensera detta genom att höja priserna, minska kostnaderna och förbättra inköpsrutinerna.
Det blir mer av samma sort under fjärde kvartalet och under 2005, men Johnstone bedömer inte att efterfrågan kommer att minska på grund av SKF tar ut högre priser på sina produkter.
Därför fortsätter prognoskurvorna att peka uppåt.
Under fjärde kvartalet väntas efterfrågan fortsätta att öka både i Europa och Nordamerika. Och den bedöms bli väsentligt högre i Asien och Latinamerika.
Det var därför en påtagligt nöjd koncernchef som summerade tredje kvartalet.
Försäljningen ökade med 11,2 procent från 10,1 till 11,2 miljarder och har hittills i år ökat från 31,1 till 33,9 miljarder.
Rörelsemarginalen ökade under tredje kvartalet från 8,4 till 10,6 procent och för de första nio månaderna från 8,8 till 9,8 procent. Resultatet per aktie steg från 14:35 till 18:37 kronor.
Valutakurserna drog ned resultatet med 290 miljoner under tredje kvartalet. För helåret väntas valutaeffekten uppgå till minus 400 miljoner.
Antalet anställda i koncernen ökade med tusen personer till 39 800 under tredje kvartalet, vilket förklaras med köpet av Willy Vogel AG, ett världsledande företag inom området smörjsystem.
SKF:s industridivision ökade under tredje kvartalet sitt rörelseresultat från 339 till 402 miljoner och bildivisionens rörelseresultat steg från 78 till 117 miljoner.
Ökad försäljning till personbilsindustrin i Europa förklaras bland annat med kontrakt på leveranser till nya och framgångsrika modeller, medan det gick sämre i Nordamerika. Försäljningen till den tunga lastbilsindustrin ökade både Europa och Nordamerika.
Flyg- och ståldivisionens rörelseresultat steg från minus 5 miljoner till plus 50 miljoner jämfört med tredje kvartalet 2003.