Ett nytt försäljningsrekord är på gång för Volvo Personvagnar.
Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent från 211 000 till 234 000 bilar.
Om ingenting oförutsett inträffar innebär det att helårsförsäljningen slutar på uppåt 460 000 bilar.
Det tidigare rekordet är från 2000 och lyder på 422 000 bilar, säger presschef Christer Gustafsson.
I USA hade Volvo sitt hittills bästa halvår med 69 158 bilar, en ökning med 2 procent jämfört med motsvarande period i fjol som också var ett rekordår på den amerikanska marknaden.
Även i Europa har positionerna stärkts på marknader som Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Ökningen i Storbritannien var 10 procent från 19 711 till 21 687 bilar, i Tyskland 32 procent från 14 996 till 19 834 bilar och i Frankrike 37 procent från 4 390 till 6 014 bilar, trots att den franska totalmarknaden stått stilla.
Dessutom har vi ökat i länder som Ryssland, Sydafrika, Turkiet och Kina. Även om det rör sig om mindre volymer så blir det en hel del sammantaget, säger Gustafsson.
Under juni ökade Volvos globala försäljning med 12,8 procent från 39 519 till 44 574 bilar.
Bakom ökningen ligger framför allt stadsjeepen XC 90 som är den mest sålda europeiska SUV-modellen.
Dessutom har Volvo under våren kunnat fortsätta att tillverka de utgående S 40- och V 40-modellerna i fabriken i nederländska Born tillsammans med Mitsubishi samtidigt med att produktionen av nya S 40 och V 50 pågått i belgiska Gent.
Därmed har det glapp som annars ofta uppstår vid modellbyten kunnat överbryggas.
En annan förklaring till den ökade försäljningen i Europa är att man kunnat tillgodose den stigande efterfrågan på dieselmotorer. Hälften av de bilar som levererades under första halvåret var försedda med dieselmotorer.