Stor bussorder till Volvo

Göteborg2004-07-01 09:16

Förlusttyngda Volvo Bussar har fått en order på 486 busschassier för stadstrafik från den brittiska bussoperatören First.

Chassierna byggs i Volvo Bussars fabrik i Borås och karosserna hos nordirländska Wrightbus.

Beställningen medför inte några nyanställningar i Boråsfabriken som bygger de allra flesta av de omkring 7 000 bussar och busschassier vi säljer årligen, säger presschef Per-Martin Johansson.

Däremot bidrar ordern till att säkra jobb och den utveckling till lönsamhet som Volvo Bussar hoppas uppnå under 2005.

Företagets omsättning minskade under 2003 från 16,7 till 14 miljoner kronor på grund av minskade volymer samtidigt som rörelseförlusten steg från 94 till 361 miljoner kronor. Under fjärde kvartalet tvingades Volvo göra en nedskrivning av innehavet i Henlys Group med 429 miljoner.

Första kvartalet i år sjönk omsättningen från knappt 3 miljarder till 2,5 miljarder, motsvarande 9 procent när resultatet är justerat för valutakurseffekter.

I planerna för 2004 ingick en omstrukturering av de industriella och kommersiella verksamheterna i Europa. Produktprogrammet kommer att standardiseras och globaliseras för att ge bättre lönsamhet.

Vi tror att konjunkturuppgången också ska medföra en uppgång för bussbranschen, säger Johansson.

Ordern från First består av 272 vanliga stadsbussar, 184 dubbeldäckare och 30 ledbussar. Leveranserna ska ske under två år med start i oktober i år. Bussarna ska användas i London, Manchester, Glasgow, Leicester, Northampton, Halifax, Huddersfield, Bath och Aberdeen.

Volvo uppger inte det totala värdet av ordern.

Men chassierna står för mindre än hälften av värdet eftersom arbetsinsatsen för en kaross är så stor med mycket hantverksarbete som gör att den blir rätt kostsam, säger Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!