GM kräver världsklass av Saab-tillverkningen i Trollhättan.
Det tror både fack och företagsledning att man klarar.
Saabchefen gläds åt regeringens stöd, men säger att de egna insatserna kommer att vara viktigast.
Saabchefen Peter Augustsson vill också se mera långsiktiga lösningar för att garantera fordonsindustrins överlevnad.
Det är roligt att se att regeringen satsar på fordonsindustrin som i väldigt stor utsträckning finns i Västra Götaland, säger han till TT.
Förhandlingarna med de fackliga organisationerna pågick in i det sista innan offerten till General Motors Europaledning levererades i elfte timmen.
Vi har en bra kvalitets- och effektivitetsutveckling. Våra anställda jobbar stenhårt med att förbättra verksamheten. Det känns som om det finns en stor kämpaglöd ute i fabriken, säger Augustsson.
Från fackets sida fanns flera besvärliga saker att förhandla om. Till exempel möjligheten att Saab använder anställda från andra fackliga organisationer i produktionen.
Det handlar om att man får täcka upp tillfälliga luckor, så att bandet inte behöver stanna, säger Chresten Nielsen, vice ordförande i verkstadsklubben till TT.
Tjänstemän kan därför för en stund hamna vid bandet när det uppstått en tillfällig lucka i bemanningen, men bara så länge så att företaget hinner ordna ny personal.
Fack och företag är också överens om att vid behov använda bemanningsföretag eller tillfälligt anställda, dock max 10 procent av arbetsstyrkan.
Under fjolåret genomfördes kostnadsförbättringar på 20 procent vid Saab Automobile i Trollhättan. I år blir det, enligt Peter Augustsson, ytterligare 20 procent.
I offerten till GM har Saab redogjort för vilka investeringar som krävs för att man ska kunna producera 300 000 bilar om året.
Augustsson vill inte ange några summor.
Men det finns flaskhalsar på olika ställen i fabriken.
En produktionstakt på 300 000 bilar om året innebär att tillverkningen per timma måste öka från 40 till 60 bilar samtidigt som arbetstiden förlängs med ett tredje skift.
I den kalkyl som levererats till GM finns också beräkningar över hur godshanteringen ska flyta, både när det gäller material som ska in i fabriken och de bilar som ska levereras.
I det sammanhanget betyder satsningarna på vägar och järnvägar mycket.
Efter det stora varslet mot 1 400 anställda för ett par år sedan har personalstyrkan i år fortsatt att sjunka och nyligen varslades 540 anställda.