Upp för Saab, ner för Volvo i Europa

Göteborg2003-03-13 01:50

Saab Automobile har fått en bra start på 2003. Enligt statistik från branschorganet ACECA över försäljningen i Västeuropa har Saab ökat med 12,1 procent under januari-februari.

Totalt har marknaden under den perioden minskat med 5,3 procent.

Det innebär att Saab sålde 10 707 bilar under årets två första månader, jämfört med 9 553 samma period 2002.

Enbart ökningen i februari är 8,7 procent, medan marknaden dalade med 3,5 procent.

För Volvo personbilar är årets försäljningsstart inte lika glädjande. I februari minskade försäljningen med 10,4 procent, jämfört med februari förra året, och de två första månaderna var minskningen 12,1 procent. Sammanlagt sålde Volvo 33 585 bilar under årets två första månader, tre gånger så många som Saab.

Marknadens vinnare under januari-februari är Mazda, som ökat med 45,5 procent till totalt 28 800 bilar.

Bland förlorarna under tvåmånadersperioden är Jaguar, med minus 20,9 procent till 5 345 bilar, samt Fiat med minus 22,0 procent till 141 476 sålda bilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!