Volvos nybilsförsäljning i Europa ökade med drygt nio procent i april jämfört med samma månad i fjol.
För Saab gick det åt andra hållet - det blev en minskning med nära fyra procent.
Det visar statistik från branschorganisationen Acea.
Volvo sålde i april 22 012 bilar mot 20 175 bilar under samma period i fjol. Saabs försäljning uppgick till 6 848 bilar jämfört med 7 115 i april förra året.
Sett till hela första kvartalet innebar det en förbättrad försäljning med 12,5 procent för Volvo, medan Saab backade med nio procent.
Andra bilmärken som kunde glädja sig åt ökningar i april är bland andra Honda med sina nästan 13 procent, Audi med nära åtta procent, Fiat med nästan elva procent och Peugeot med drygt fyra procent.
Bland de som tappade i försäljning finns Hyundai med drygt 20 procent, Nissan med drygt elva procent och Smart med 37 procent.
Totalt såldes 1 291 634 nya personbilar mot 1 298 884 i april i fjol, en nedgång med cirka en halv procent.
Bilförsäljningen i Sverige ökade med drygt fem procent - till 27 169 från 25 809 i april förra året. Andra länder som försäljningen ökade i är exempelvis Storbritannien med drygt fyra procent och Italien med nära tio procent. Försäljningen i Danmark sjönk kraftigt, över 25 procent.