Volvo begär mångmiljonstöd av staten

Göteborg2004-04-02 13:50

Volvo begär 100-tals miljoner kronor i statligt stöd för att tillverkningen av lastbilshytter i Umeå ska kunna säkras för framtiden. Utan pengar riskerar fabriken att på sikt tyna bort.

Nu försöker man övertyga regeringen att satsa pengar.

På fredagen lämnade Volvoledningen med vice koncernchefen Lennart Jeansson i spetsen sin kravlista till infrastrukturminister Ulrica Messing vid ett möte i Stockholm.

Volvo Lastvagnar vill bygga ut sin hyttfabrik i Umeå med ett nytt klarlacksmåleri. Volvochefen Leif Johansson gjorde i en TT-intervju för några veckor sedan definitivt klart att utan pengar från staten blir det ingen investering i Umeå.

Hela satsningen går på 650 miljoner kronor och Volvo vill att staten står för 20 procent av kakan, det vill säga 130 miljoner kronor.

Därtill vill Volvo ha tillbaka det transportstöd på cirka 50 miljoner kronor som utgick fram till mitten av 90-talet då det förhandlades bort i samband med EU-inträdet.

Vi berättade för henne om vad som gäller för vår verksamhet i ett europeiskt perspektiv och vad våra konkurrenter får. Vi är inga vänner av bidrag men får våra konkurrenter stora statliga subsidier via EU så måste vi också få bidrag, säger Mårten Wikforss, presschef på Volvo AB till TT.

Enligt Wikforss utnyttjas bidragsfloran inom EU flitigt av medlemsländerna, även för att stödja koncerner med miljardomsättning.

Volvo hävdar att man har en merkostnad på 100 miljoner kronor årligen för transporter till och från Umeåfabriken beroende på det geografiska läget.

Den merkostnaden skulle försvinna om hytterna i stället tillverkades i till exempel den andra hyttfabriken, som ligger i Frankrike, eller om man flyttade Umeåproduktion till bussfabriken i Polen.

Bägge ses som realistiska alternativ till Umeå.

TT: Vad händer om ni inte får statligt stöd?

Det kommer naturligtvis att påverka vår investering i Umeå. Mindre kommer att förläggas där och det leder i sin tur till mindre verksamhet. Någonstans måste vi lägga klarlacken, sade Wikforss.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!