Volvo inför rätta efter tunnelbrand

Göteborg2003-10-26 15:31

I fyra år har Volvo Lastvagnar hävdat att brandkatastrofen i Mont Blanc-tunneln i Alperna 1999 inte var företagets fel.

Nu får lastbilstillverkaren upprepa sina synpunkter inför fransk domstol. Volvo Lastvagnar är en av 14 parter som stäms för olyckan där 39 människor dog.

Rättegången ska enligt nyhetsbyrån Reuters hållas i den lilla franska staden Bonneville, i närheten av tunneln där olyckan skedde.

Bilen där tunnelbranden startade var en belgisk Volvo FH12, en storsäljare som tillverkats sedan 1993 och som finns i cirka 260 000 exemplar. Just den här bilen drog en trailer med kylförvaring och var lastad med bland annat margarin. Släpet var inte tillverkat av Volvo.

Från bilen spreds branden snabbt i tunnelröret. 33 personbilar och lastbilar fastnade i eldhavet med temperaturer på över 1 000 grader. Mont Blanc-tunneln skadades svårt och tog tre år att reparera.

Beslutet var väntat, säger Volvo Lastvagnars presschef Claes Claeson till TT om beskedet att företaget hamnar inför rätta misstänkt för grovt vållande till annans död.

I stället för att sortera ut någon huvudansvarig till brandkatastrofen ställs samtliga inblandade parter inför rätta. Där finns till exempel det franska tunnelbolaget, det italienska tunnelbolaget , lastbilschauffören, olika tjänstemän i området och en rad andra.

Volvo Lastvagnar är övertygat om att man klarar rättegången utan problem.

Bland teorierna finns bland annat den att konstruktionsbrister som varit kända av Volvo bidrog till att elden bröt ut och fick ett så kraftigt förlopp.

Franska myndigheter och experter har granskat konstruktionen och studerat detaljer. Den utbrunna lastbilen förvaras på en verkstad i Frankrike, nedplockad i minsta detalj.

Förutom rättegången om vem som vållade brandkatastrofen drivs också en civilrättslig process av de drabbade och efterlevande till de omkomna.

Han är övertygad om att Volvo inte kommer att dömas som vållande och behöva betala något.

Företaget har en egen uppfattning om varför branden i tunneln uppstod och varför den fick så kraftigt förlopp, men vad den består i vill Claeson inte berätta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!