Volvo lanserar stadsjeep med V 8

Göteborg2004-09-07 13:02

Mitt under den svenska miljödebatten om bränsletörstiga stadsjeepar lanserar Volvo en lyxversion av sin XC 90 med en V 8-motor på 315 hästkrafter.

En kortsiktig satsning då oljepriserna stiger, enligt miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.

Målet är att sälja 15 000 exemplar om året, varav 75 procent kommer att gå till Nordamerika. USA är den största V 8-marknaden följd av Kanada och Mexiko.

I Sverige hamnar kanske ett 70-tal exemplar om året av den V 8-utrustade XC 90-modellen och ytterligare ett 30-tal i de övriga nordiska länderna, säger Bo Larsen på Volvos informationsavdelning till TT.

Priset är ännu inte bestämt men det lär hamna runt 600 000 kronor. Den motorstarka stadsjeepen blir därmed företagets mest exklusiva modell.

Volvo XC 90 har varit en försäljningssuccé för Volvo Personvagnar. Den ursprungliga produktionstakten på 50 000 bilar om året har successivt ökat. I Torslandafabriken är årstakten nu uppe i 90 000 bilar.

I USA är 30 procent av de mest exklusiva stadsjeeparna utrustade med V 8:or och det är den delen Volvo nu vill täcka in.

Med den nya motorn accelererar bilen från 0 till 100 på sju sekunder.

Bränsleförbrukningen anges preliminärt till 1,3 liter milen.

Motorn är en i grunden en japansk Yamahamotor som modifierats för att passa Volvos specifikationer när det gäller bränsleförbrukning, emissioner och utrymme.

Den tvärställs för att inte inkräkta på den främre deformationszonen.

Det här visar att Volvo inte har någon genomtänkt miljöpolicy, säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.

Han bedömer det som en kortsiktig strategi att satsa ännu mer i stadsjeepsegmentet.

Eriksson varnar för att det kommer att straffa sig när oljepriserna fortsätter att stiga.

Vi anser att vår V 8 står sig väldigt bra mot direkt jämförbara konkurrenter. Bilen är både snålare och har betydligt renare avgaser än konkurrenterna, säger Bo Larsen.

Han hänvisar till att bilen uppfyller den kravnivå som kommer att gälla inom EU från 2008.

Det här är ju också en bil som inte kommer att säljas i några gigantiska upplagor. Av det 70-tal som hamnar i Sverige kommer många att vara demonstrationsbilar.

Peter Eriksson säger att det även i USA kan väntas en förändrad inställning till stadsjeepar när bränslekostnaderna stiger.

Det är inte långsiktigt stabilt att hålla på med de här stora bränsletörstiga bilarna.

Bilen premiärvisas på bilsalongen i Paris om ett par veckor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!