Nu satsar Volvo på tillverkning av lastbilsmotorer i Kina.
På måndagen skrev koncernchef Leif Johansson under en principöverenskommelse med två kinesiska lastbilstillverkare om att gemensamt starta en fabrik.
Biljätten AB Volvo tillverkar sedan förra året lastbilar på kinesisk mark. Nu planerar man produktion av dieselmotorer för tunga lastbilar på Kinamarknaden.
Vi får en oerhört kostnadseffektiv motorfabrik på en marknad som vi bedömer som intressant under de närmaste åren, nämligen Kina. Den är volymmässigt sett lika stor som hela den nordamerikanska, säger Volvos presschef Mårten Wikforss till TT.
Avtalet ska vara i hamn senare i år och tillverkningen planeras starta 2006. Hur lång tid förhandlingarna tar i praktiken är dock svårt att säga.
Vi vet att det kan ta tid att förhandla i Kina. Det tog många år innan vi fick vår lastbilsfabrik på plats, men vi hyser goda förhoppningar om att ett slutgiltigt avtal ska vara klart i år, säger Wikforss.
Enligt Volvos planer ska fabriken ha uppnått en årlig tillverkning av 50 000 motorer 2010.
Det är en fjärdedel av den totala produktionen av motorer som vi hade i hela världen under förra året. Ser man till svenska produktionssiffror gjorde vi 18 000 lastbilar i Tuvefabriken, en av de stora lastbilsfabrikerna inom Volvo Lastvagnar. I det sammanhanget är 50 000 en hög siffra, säger Mårten Wikforss.
Totalt investeras 1,5 miljarder kronor i samriskbolaget varav Volvo står för cirka 800 miljoner. Volvo kommer därmed att äga 52 procent och de kinesiska China national heavy truck corporation (CNHTC) samt First automotive works (FAW) 24 procent vardera.
De kinesiska företagen är båda statliga och ledande i Kina. CNHTC har åtta procent av den kinesiska lastbilsmarknaden och FAW 36 procent. Volvo och CNHTC samarbetar redan om lastbilsfabriken i Jinan i Shandongprovinsen, norr om Peking. Också den nya motorfabriken är tänkt att ligga i Shandong.
I Sverige tillverkar Volvo motorer i Skövde. Kinaexpansionen ska, enligt Mårten Wikforss, inte påverka svenska arbetstillfällen negativt.