Uppgiften om att Volvo nu beslutat sälja ut sina 63,8 miljoner B-aktier i Scania ledde till stor omsättning i båda aktierna på torsdagen.
Både Volvos och Scanias aktier föll, men det är fortfarande oklart vad som ska hända med Volvos 27,3 miljoner röststarka A-aktier i Scania.
Nyheten om att Volvo placerat sin B-aktiepost hos Deutsche Bank för försäljning kom via aktiemäklare i London till nyhetsbyrån Reuters, men kommenterades varken av Volvo eller Deutsche Bank.
Scanias B-aktie föll med 4,2 procent till 229 kronor och blev med 1,9 miljarder kronor Stockholmsbörsens näst mest omsatta efter Ericsson.
Volvo kom på tredje plats med 1,5 miljarder. Aktien backade med 1,2 procent till 246 kronor.
Försäljningskursen uppges ligga i intervallet 234-236:50. Volvo betalade 264 kronor.
Försäljningen väckte ingen större förvåning mot bakgrund av EU-kommissionens krav på att Volvo måste avyttra sitt Scaniainnehav före den 24 april.
Efter det misslyckade försöket att ta över Scania satt Volvo med drygt 90 miljoner Scaniaaktier på hand när man i stället valde att ta över Renaults lastvagnsverksamhet i Europa och USA.
EU-kommissionens krav för att godkänna den affären var att Volvo gjorde sig av med sina Scaniaaktier före den 24 april 2004.
Volvo fick heller inte utöva det ägarinflytande som annars vore naturligt med hänsyn till det stora aktieinnehavet i Scania. Däremot har aktierna gett avkastning.
B-aktierna representerar 5,8 procent av rösterna och 31,9 procent av kapitalet i Scania, medan A-aktierna representerar 24,8 procent av rösterna och 13,7 procent av kapitalet.
När det gäller A-aktierna presenterades ett alternativ i samband med bokslutet för 2003 den 3 februari.
Alternativet till försäljning går ut på att överföra aktierna bilda ett nybildat bolag vars aktier i sin tur till 90 procent delas ut till Volvos aktieägare. En sådan lösning måste godkännas av Volvos bolagsstämma.