Det brinner i knutarna för Volvo att hitta en lösning för sitt stora innehav av Scaniaaktier.
För att få mera tid har styrelsen beslutat att skjuta på bolagsstämman från den 22 mars till den 16 april, bland annat med förhoppningen att EU-kommissionen ska gå med på att flytta fram deadline för avyttringen.
Vi väntar fortfarande på ett besked från EU-kommissionen och behöver mer tid för att förbereda oss för de olika alternativ som vi drog upp riktlinjerna för i samband med bokslutskommunikén, säger Volvos presschef Mårten Wikforss.
Kallelsen till bolagsstämman måste skickas ut fyra veckor innan den ska hållas.
Om Volvo inte lyckas komma överens med någon av de potentiella köpare som fortfarande uppges finnas med i bilden vill styrelsen gå vidare med alternativet att samla A-aktierna i ett speciellt bolag kallat Ainax.
Syftet med detta är att föra över halva värdet av det totala innehavet i Scania till Volvos aktieägare.
Förslaget måste i så fall finnas med i kallelsen till bolagsstämman.
Ainaxalternativet innebär att 90 procent av aktierna i Ainax delas ut till Volvos aktieägare, medan B-aktierna säljs på marknaden.
Förre personvagnschefen Tuve Johannesson föreslås bli ordförande i Ainax. Han är i dag också ordförande i den stiftelse som förvaltar familjen Hans Rausings industriella investeringar.
Ett annat alternativ kan vara att sälja de röststarka A-aktierna till en industriell köpare.
Huvudspåret har varit att sälja de 91 miljonerna Scaniaaktier i en samlad post, men intresset har hittills uppenbarligen inte varit speciellt stort.
Dessutom har aktiekursen stigit under de senaste månaderna, även om det fortfarande är en bra bit kvar till de 264 kronor som Volvo betalade.
Volvos 27,3 miljoner A-aktier representerar 24,8 procent av rösterna och 13,7 procent av kapitalet i Scania, medan de 63,8 miljoner B-aktierna representerar 5,8 procent av rösterna och 31,9 procent av kapitalet.