Volvochefen Leif Johansson välkomnar Scaniachefen Leif Östlings invit om samarbete mellan de båda lastbilstillverkarna.
De frostiga relationerna från tiden då Volvo försökte ta kommandot i Scania är nu som bortblåsta när Volvo säljer av sitt Scaniainnehav.
Det finns all anledning för Volvo och Scania att inom vad som är tillåtet ha samarbete till exempel när det gäller forskning och utveckling ihop med Chalmers och andra högskolor, säger Leif Johansson till TT dagen efter det att Leif Östling i en TT-intervju sagt att han ser möjligheter till direkt samarbete.
Leif Johansson säger att Sverige utgör en formidabel kraftsamling av fordonskunnande med personbilstillverkarna Volvo Personvagnar och Saab Automobile samt världsledande lastbilstillverkaren Volvo och Scania som är en stor aktör i Europa.
Jag har också en positiv bild till detta. Det gäller att få fordonsindustrin att behålla, inte fragmentera, den kraft som finns i Sverige.
Det finns inga andra små länder som har två personbilstillverkare och två av världens största lastbilstillverkare, så vi är unika.
Leif Johansson anser att forskning och utveckling ligger närmast till hands för ett samarbete, men han utesluter inte heller att det skulle kunna omfatta en eller annan komponent eller teknologi.
Jag delar Leif Östlings ambition, säger Johansson.
Staten har också en roll i det sammanhanget.
Vi har haft projektet Grön bil och den forskningsmässiga satsningen på fordonsindustrin. Där har vi kanske registrerat, om jag lite själviskt får konstatera det, att det bara var IT som gällde under andra hälften av 90-talet.
Nu tror jag att det finns en viss insikt om att även världsledande industrier som fordonsindustrin ur landets synpunkt kan vara bra ställen att investera i även för statsmakterna i form av forskning och utveckling.
I slutet av nästa vecka måste Volvos styrelse ha bestämt sig för om den ska föreslå att merparten av A-aktierna delas ut till aktieägarna via ett bolag kallat Ainax.
Väljer styrelsen Ainax måste det finnas med i kallelsen till bolagsstämman, men förhandlingar om försäljning pågår in i det sista. Om de går i lås bör affären avslutas inom en vecka.
Det är ju så med alla förhandlingar att det tenderar att ta den tid som står till buds. Så vi får väl se, säger Johansson.
TT: Finns förslaget om Ainax med i kallelsen till bolagsstämman?
Svaret är nog rätt så säkert ja, men bolagsstämman kan också mot bakgrund av ny information fatta beslut om att inte ta Ainax utan en annan lösning.