Ett planerat tredje skift i Volvos Torslandafabrik är i fara om det blir dyrare att köpa och köra bil.
Volvo Personvagnars vd Hans-Olov Olsson går i ett brev till finansminister Bosse Ringholm till storms mot miljöpartiets och vänsterpartiets förslag i de pågående budgetförhandlingarna.
Det finns bättre åtgärder att vidta kortsiktigt, säger Hans-Olov Olsson till TT.
Att skapa förutsättningar för bilkonsumenterna att köpa nyare bilar och att öka andelen dieselbilar till en nivå med resten av Europa skulle, enligt Olsson, vara bättre både för sysselsättningen och miljön.
Kombinationen av de fyra förslagen om en generell ökning av fordonsskatten med 25 procent, ny försäljningsskatt på stora fordon inklusive stadsjeepar, högre skatt på tjänstebilar och höjda skatter på bensin och diesel skulle slå hårt mot Volvo som tillverkar sina största modeller i Torslandafabriken.
Den årliga försäljningen av V 70, XC 70 och XC 90 i Sverige ligger runt 30 000 bilar.
Den ur miljösynpunkt kritiserade XC 90 såldes förra året i 2 566 exemplar i Sverige, men Olsson hävdar att det är en av de bästa i sitt segment både vad gäller bränsleförbrukning och säkerhet.
Den är dessutom en exportsuccé med stor betydelse för både företagets och landets ekonomi.
Volvo har sålt mer av sina nya mindre modeller S 40 och V 50 som tillverkas i belgiska Gent än beräknat.
Det medför en viss överflyttning av produktion av S 60-modellen från Gent till Torslandafabriken, där produktionstakten av XC 90 nyligen höjdes till 90 000 bilar om året.