Volvos vinst var högre än väntat under andra kvartalet. Trots att försäljningen fortsatte falla.
Nu tror Volvochefen att marknaden har börjat stabiliseras.
Fordonstillverkaren Volvo ökade vinsten rejält under andra kvartalet, upp till 2,0 miljarder kronor. Motsvarande period i fjol stannade vinsten på 1,3 miljarder kronor.
Nu levererar vi ett resultat som är rätt så hyggligt för att vara på botten av en lågkonjunktur, säger Volvochefen Leif Johansson.
Samtidigt fortsatte omsättningen att falla, med 10 procent till 44,6 miljarder. Men rensat för dollarförsvagningen stannade försäljningsfallet på blygsamma 1,6 procent. Förklaringen till att vinsten ändå stigit kraftigt handlar om samordningsvinster, med Mack i USA och Renault i Europa. Vinstlyftet handlar främst om att kostnaderna har sänkts ordentligt.
Vi ser nu synergieffekterna som fanns när vi köpte Mack och Renault Lastbilar och lade ihop med Volvo. Det skapar kostnadsbesparingar. Utan synergierna hade det sett rätt ruggigt ut, säger Johansson.
Det är framför allt lastbilarna som går bättre. Rörelseresultatet för affärsområdet Lastvagnar mer än fördubblades till 1,0 miljarder kronor andra kvartalet, från 483 miljoner kronor samma period 2002.
Samtidigt ser Johansson tecken på att den dystra konjunkturen kan vara på väg att stabiliseras.
Vi är någonstans på botten och har stabil marknad för Lastvagnar i USA, möjligtvis med någon uppgång. I Europa finns det marknader som fortfarande pekar nedåt men det är ganska bra drag i Östeuropa.
Volvos underton är ganska positiv för andra halvåret. Men samtidigt tycker Johansson att det är för tidigt att förändra prognoserna för helåret.
Volvo räknar med en totalmarknad på ungefär 200 000 tunga lastbilar i Europa och 170 000 i Nordamerika. Men marknaden kommer snarare kommer att hamna i överkant än i underkant av prognosen, enligt Johansson.
Prognosen håller och kanske kan man vara lite mera positiv nu. Men vi är ännu inte beredda att skriva upp prognosen, säger Johansson.