Lyft för Volvo-försäljning

Göteborg/Detroit2004-04-01 18:55

Volvo Personvagnar, som ingår i Ford-koncernen, sålde 12 925 fordon i USA i mars i år, vilket innebär ett lyft med 5,7 procent enligt försäljningssiffror justerade för säsongsvariationer från nyhetsbyrån Reuters. Därmed har Volvos försäljning i USA under årets första kvartal gått upp med 9,1 procent till 33 367, den högsta försäljningsvolymen hittills.

Enligt försäljningssiffror presenterade av Volvo var det främst modellerna S40 och S80 som bidrog till lyftet i mars. S40-modellens försäljningsvolym ökade med 24,9 procent till 1 761 sålda bilar, medan S80-försäljningen ökade med 28 procent till 1 681 sålda bilar.

Samtidigt uppvisade succémodellen XC90 en försäljningssvacka, ned med 7,8 procent jämfört med mars 2003, vilket innebar en försäljningsvolym på 3 105 sålda stadsjeepar.

"Trots den intensiva konkurrensen i USA har Volvo genomlevt ett kvartal med tillväxt", sade Vic Doolan, vd och operativ chef för Volvos dotterbolag i USA, i ett pressmeddelande.

Volvos försäljningssiffror var inte rensade från säsongsvariationer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!