När Gotlandsbåten (GB) tvingades ställa in all planerad trafik mellan Gotland och Västervik drabbades uppemot 40 000 passagerare. Många bokade om till Destination Gotland från Oskarshamn, men då till dyrare biljetter. Andra valde att inte resa alls.
Gotlandsbåten anmäldes till Konsumentverket eftersom flera passagerare ansåg sig ha rätt till ersättning för mellanskillnaden för biljetterna, och verket har bett Gotlandsbåten att svara på detta.
På onsdagen fick Konsumentverkets jurist Alexander Strömberg GB:s svar på sitt bord.
– Nu ska vi ta ställning till detta, och innan vi läst igenom det ordentligt kan jag inte kommentera, säger han till helagotland.se.
I svaret ( som ni kan läsa här ) skriver Gotlandsbåten, genom sin jurist Jonas Thyberg, att bolaget inte tänker betala någon ersättning alls.
Anledningarna är flera:
Dels, skriver Thyberg, så har båten m/v Västervik inte kunnat färdigställas på grund av yttre faktorer som GB inte kunnat påverka. Bland annat nämns strejker, att fackförbunden vägrade låta de anställda arbeta övertid, att det var värmebölja och att man inte får arbeta när det är över 33 grader varmt.
Vidare anser Gotlandbåten att avtalet med passagerarna ska tolkas som att de har rätt till ombokning till en resa med jämförbara villkor. Att boka om till Destination Gotland anser GB inte vara jämförbart eftersom DG kör från Oskarshamn och har andra snabbgående båtar med avsevärt högre biljettpriser.
Niclas Bylund är ansvarig för bokningssystemen på Gotlandsbåten, och är den som haft kontakt med bolagets jurist i den här frågan.
– Vi tycker att vi svarat komplett utifrån den ståndpunkt vi har, säger han.
Vad har ni för förhoppningar om att Konsumentverket kommer att gå på eran linje?
– Det är jättesvårt att säga faktiskt. Den här EU-förordningen har aldrig egentligen testats som vi förstått, så det är svårt att förutse vad det kommer att landa i. Men givetvis hoppas vi att Konsumentverket tolkar den här skrivelsen på samma sätt som vi gjort.
Hur tror du de resenärer som känt sig drabbade kommer att reagera på svaret ni skickat in?
– Jag tror nog att de som inkommit med någon form av krav till oss kommer att bli besvikna, och det har vi full förståelse för.
Gotlandsbåten har också fått kritik för informationen på sin hemsida och skriver att arbetet med att åtgärda detta påbörjats och ska vara klart senast den 15 september.
Konsumentverket kommer efter att man tagit ställning till Gotlandsbåtens svar att återkomma med ett svar till dem. Eventuellt kan de även begära in kompletterande uppgifter för att kunna styrka Gotlandsbåtens svar.