Gotlandsbåten har gjort klart att bolaget går i konkurs om det tvingas ersätta de uppemot 44 000 resenärerna på annat sätt än att ge pengarna tillbaka. Att betala mellanskillnaden för ombokade resor med Destination Gotland har Gotlandsbåten ansett vara uteslutet, det skriver Helagotland.se.
I ett svar till Konsumentverket framför man bland annat att väder och strejker försenat m/v Västervik så att den inte blev klar i tid.
Men Konsumentverket (KV) skriver i sitt svar att Gotlandsbåtens argument inte håller. "Att det sommartid skulle råda temperaturer i Grekland som överstiger 33 grader kan inte anses vara extraordinärt", skriver KV.
KV skriver också att det är oklart vilka omständigheter som inte kunde ha undvikits, och att inga omständigheter har bevisats. Med anledning av detta konstaterar KV att passagerare som bokat om till Destination Gotland har rätt till ersättning.
Att GB hävdar att väderförhållanden (i Grekland) gjort att turerna ställts in spelar ingen roll skriver KV som konstaterar att det handlar om att båten inte blivit klar och är en helt annan fråga. "Det har inte ens funnits ett färdigt fartyg att säkra driften av", skriver KV.
Gotlandsbåten hävdade i sitt svar till KV att resor med Destination Gotland inte är "med jämförbara villkor" eftersom de sker från annan ort, med andra fartyg och till högre priser. Även på den punkten slår KV ned, och skriver att både Nynäshamn och Oskarshamn "ligger inom ramen för skyldigheten att erbjuda en ombokning". De skriver också i klartext att dyrare pris inte är skäl att neka ombokning och att "det är transportören som ska stå för merkostnaden".
Gotlandsbåtens avtal med passagerarna är också oskäligt, enligt KV. Avtalsvillkoret strider mot EU-förordningen och är vilseledande.
Konsumentverket uppmanar Gotlandsbåten att komma in med ett nytt yttrande senast den 19 september.
Men allvarligast är att KV skriver:
"För Gotlandsbåtens kännedom kan det, mot bakgrund av att bolaget uppvisat brister i flera hänseenden i förhållande till gällande rätt, bli aktuellt att överlämna ärendet till Konsumentombudsmannen för rättsliga åtgärder. Därvid kan ett föreläggande eller stämning till Marknadsdomstolen aktualiseras".
Gotlandsbåtens vd Lars Meijer säger till Helagotland.se att han inte läst Konsumentverkets svar på fredagseftermiddagen.
– Jag antar att vi kommer att få svaret på måndag. Om de önskar få in ytterligare svar, då kommer vi givetvis att tillmöttesgå det, säger Lars Meijer.
Hur ser du på att Konsumentverket inte håller med er?
– Det har jag inga kommentarer till. Vi får ta ställning till detta och vi har en jurist som hanterar frågan. Vi får göra våra bedömningar tillsammans med honom, säger Lars Meijer.