Ombyggnationen av den tredje etappen av 35:an, sträckan Rösten-Sandtorpet, har skjutits upp flera gånger. Och så även flytten av Grebovallen som ligger alldeles intill riksvägen. En ny trafikplats ska på plats och ska dras över de gamla fotbollsplanerna.
Trafikverket som bygger vägen, ska också stå för uppbyggnaden av en ny idrottsplats. Men under det senaste mötet med föreningen kom nya bud.
Istället för att kontinuerligt betala fakturorna för att bygga en ny anläggning vill Trafikverket nu betala en engångssumma till Grebo IK. Det betyder att föreningen själva måste ansvara för återuppbyggnaden.
– Vi får egentligen göra vad vi vill för pengarna, säger Håkan Johansson som sitter i styrelsen för Grebo IK och projektleder flytten av Grebovallen.
Det är inte första gången som Trafikverket ändrar sig. Håkan Johansson tror detta är det fjärde förslaget som de får presenterat för sig.
– De gör absolut inte som de har avtalat från början. Ett tag skulle de bygga en ny anläggning åt oss, men det förslaget försvann ganska snabbt.
Vad tycker du om detta?
– Om vi får en peng som innebär att vi kan bygga en anläggning som motsvarar den vi har idag – då är vi nöjda. Men om vi får mindre pengar så kommer vi förstås inte vara nöjda.
Exakt hur mycket pengar det i så fall rör sig om vet inte Håkan Johansson i nuläget. Det är framförallt svårt att beräkna hur mycket fotbollsplanerna kommer kosta, något som Grebo IK nu ska titta på.
Summan ska också gå till att köpa mark av Baroniet Adelswärd och Åtvidabergs kommun, som äger den mark där nya Grebovallen ska anläggas.
– Om vi kan anlita projektledare, en byrå som tar hand om ekonomi och redovisning, så kan det ju funka. Men det bygger på att ersättningen är på den nivån.
Håkan Johansson poängterar att det blir ett större ansvar för Grebo IK att själva bygga en ny idrottsanläggning.
– Vi är varken nöjda eller missnöjda, utan det beror på vilken ekonomisk nivå det landar på.
Göran Persson är markhandlare på Trafikverket och ansvarar för ersättningen till föreningen.
Enligt honom är detta ett unikt fall och skiljer sig från till exempel privatbostäder där Trafikverket köper ut husägaren för en summa som ska vara likvärdig huset, marken och den skada som blir för ägaren. I Grebo IK:s fall kan föreningens tillgångar inte värderas på samma sätt.
Förslaget är nu att dela upp pengarna i två större utgifter – en klumpsumma för att köpa ny mark och senare en summa för återuppbyggnaden.
Men exakt hur detta blir är ännu inte helt klart, säger Göran Persson.
Blir inte det här mer arbete för Grebo IK?
– Det stämmer, och det gör det svårt. I praktiken kan de använda pengarna som de vill, men vi vill också att en likvärdig idrottsanläggning byggs.
Men kan ni förstå att det kan väcka oro att klumpsumman inte kommer täcka hela återbyggnaden och eventuella oväntade kostnader?
– Ja, och den oron är upp till oss att släcka. Vi har till uppgift att anläggningen blir av. Skulle vi betala ut en summa som sen inte räcker till, eller att vi betalar mer så att Grebo IK gör en vinst – det blir inte schysst mot någon part. Det är klurigheten, hur gör vi så att anläggningen blir av och samtidigt ser till att skattepengarna går till rätt saker? säger Göran Persson.
Avtalet mellan Grebo IK och Trafikverket väntas vara klart inom ett par veckor.