Leili Carlsson Wirén, som själv deltog i mötet, vittnar om att stämningen stundtals var irriterad:
- Det ställdes många frågor och det kom mycket kritik.
Det som utlöst ortsbornas kritik är beslutet att dra in flera av de turer med landsortsbussar som stannar inne i Grebo samhälle. Pendlare till Åtvidaberg och Linköping är i stället i ökad utsträckning hänvisade till att åka med expressbuss 30, som endast stannar till utefter riksvägen, två kilometer från skola, förskola och affär i samhället.
- Man tar inte hänsyn till unga barnfamiljer som har barnvagnar att dra på. Man tar inte heller hänsyn till gamla som har svårt att gå, säger Leili Carlsson Wirén och fortsätter:
- Till skillnad från Åtvidaberg så växer både Grebo och Bankekind. Så man undrar ju varför man försämrar busstrafiken i de orterna.
Hur är stämningen i Grebo?
- Det finns en irritation. Mötet höll på i två timmar, men det hade nog kunnat hålla på ännu längre.
JätteupprördaMadeleine Askelöf som är utredare på kommunens tekniska förvaltning och biträdande projektledare för arbetet med ny översiktsplan, bekräftar att det stundtals var irriterad stämning.
- Vi visste om att trafikfrågan är stor i Grebo och att många är jätteupprörda. När vi i december skulle ha möte om översiktsplanen tog vi bort trafikfrågan och satte in ett extra möte specifikt för busstrafiken.
- Avsikten var att alla skulle få mötas och att Östgötatrafiken och Trafikverket skulle berätta om sina planer.
Lämna synpunkterFrågorna och åsikterna var många, uppger Askelöf. Hon nämner synpunkter mot bussturer som inte matchar förskolans tider, att för många 30-turer sker mitt på dagen och under kvällar då det inte är någon omfattande arbetspendling.
Vidare kom frågor om parkeringsplatser för dem som måste ta bil till hållplatserna vid 35:an.
Läs mer i tisdagens Corren.