Reklamras för dagspressen

Annonsering i dagspress och på bio rasade i mars, i spåren av coronakrisen, enligt Sveriges Mediebyråer månadsstatistik.

Tungt för pressen. Arkivbild.

Tungt för pressen. Arkivbild.

Foto: Margareta Gustafsson Kubista / TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-07 11:25

Totalt föll medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråer, med 6,2 procent i mars jämfört med samma månad i fjol. Men årets mars hade en extra faktureringsdag så nedgången är egentligen större.

Störst ras hade bioreklamen, minus 61 procent sedan biograferna stängt igen. Även dagspress tappade mycket annonsintäkter, framför allt kvällspressen som gör sin sämsta månad någonsin hittills. Däremot ökade reklamen i radio.

Coronakrisen är förstås en avgörande förklaring till nedgången, och det kommer att bli värre eftersom mycket av marsförsäljningen bokades redan i februari, enligt Daniel Eriksson, ordförande för Sveriges Mediebyråer.

"Vi kan med största säkerhet förvänta oss väsentligt större nedgångar för medieinvesteringarna kommande månader", skriver han i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!