ââVi ser oljeflĂ€ckar eller nĂ„gon form av petroleumprodukt som sipprar upp. BegrĂ€nsade mĂ€ngder men konstant. Vi vet inte vad det Ă€r, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand, haverikommissionens stĂ€llföretrĂ€dande generaldirektör, till TT:s reporter ombord pĂ„ expeditionens fartyg.
Vraket ligger i Finlands ekonomiska zon och dÀrför Àr det den finlÀndska kustbevakningen som Àr inkopplad. Kustbevakningen ansvarar för miljörÀddningen till sjöss.
ââDe vill informera sig om vĂ„ra iakttagelser nĂ€r det gĂ€ller eventuellt utslĂ€pp frĂ„n vraket. Eventuellt kommer de att ta prover för att avgöra vad det Ă€r, sĂ€ger BĂ€ckstrand.
Tömdes pÄ brÀnsle 1996
Vraket tömdes pÄ större delen av brÀnslet redan 1996. Det finns dock fordon ombord som inte Àr sanerade.
BÀckstrand sÀger att den svenska haverikommissionen inte har identifierat lÀckans ursprung, men det Àr tydligt att oljan kommer frÄn vraket.
ââKustbevakningen fĂ„r avgöra om det finns anledning för dem att agera pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, sĂ€ger BĂ€ckstrand.
TT: Skulle det kunna bli ett problem?
ââAlla utslĂ€pp av farliga Ă€mnen i Ăstersjön Ă€r problematiska naturligtvis.
BÀckström Àr ÀndÄ inte bekymrad. Han sÀger att bÄde den svenska och estniska haverikommissionen observerade olja förra sommaren. Men dÄ kunde kustbevakningen inte observera nÄgon lÀcka frÄn luften.
Olycksdrabbad expedition
PÄ fredagsmorgonen kunde undersökningarna vid Estonias vrak fortsÀtta, efter nÄgra dagar prÀglade av motgÄngar som lett till förseningar.
Det var redan i tisdags som expeditionen stötte pÄ sitt första problem dÄ den specialbyggda undervattensdrönaren, en ROV, fastnade under expeditionens fartyg bara nÄgra minuter efter sjösÀttningen.
I gÄr, torsdag, kom man i gÄng igen, men det tog inte mÄnga timmar innan tetherkabeln, som fungerar som en slags "navelstrÀng" till undervattensdrönaren, gick av. Troligtvis var det fartygets propellrar som skapade problemen.
Ăven om tvĂ„ dagar har gĂ„tt Ă„t till att lösa problem, hade man fram tills torsdagsförmiddagen fotograferat sju till Ă„tta procent av fartyget pĂ„ bara nĂ„gra timmar.
ââNĂ€r de vĂ€l Ă€r i gĂ„ng gĂ„r det med en jĂ€dra fart, konstaterar TT:s reporter ombord.