I vissa fall rör det sig om tre–fyra gånger fler kontakter än innan pandemin.
– Vi ser en kraftig acceleration av problemutvecklingen. Det ena är att vi ser en ökning i antalet som utvecklar problem och sen ser vi att det hinner gå längre, säger Sarah Demitz-Helin, vd på Ljung & Sjöberg som hjälper företag med missbruksproblematik på arbetsplatsen, till Ekot.
När fler arbetar hemma har det blivit svårare för arbetsgivare att upptäcka anställda som insjuknar i alkoholmissbruk.
Även samtalen till den nationella stödlinjen för alkohol, Alkohollinjen, har blivit fler. I maj tog linjen emot över 800 samtal, en ökning med 30 procent jämfört med samma månad i fjol.
I samhället som helhet har konsumtionen av alkohol inte ökat under pandemin, men risken för återfall har blivit större för personer med tidigare missbruksproblem.
– Jag tror verkligen att det har att göra med att den här strukturen runtomkring oss har försvunnit, och när man rycker den så blir det fritt fall, säger Sarah Demitz-Helin, till radion.